Zelfvertrouwen superboosten met 21 tips

Zelfvertrouwen superboosten met 21 tips

Nieuwsgierig? Duik in dit blog

Ben jij een onzeker type en heb je een tekort aan zelfvertrouwen? Loop je rood aan in je hals en je gezicht zodra iemand je confronteert met iets? Vind je het lastig om een gesprek met je superieur of iemand anders aan te gaan en twijfel je dan snel aan je zelf?

Dan heb je ongetwijfeld iets aan deze 21 tips.

Je vraagt je af waarom je op dat moment niet assertief en adequaat kunt reageren. Je bent niet de enige sterker nog heel veel mensen hebben er last van. Ook voor mij herkenbaar, want zo assertief was ik zelf ook niet in mijn jongere jaren.

Loop je daardoor kansen in je carrière mis? Heb je het gevoel dat je dommer of minder aantrekkelijk bent dan de ander?

Natuurlijk is het onzin dat jij je zo laat beïnvloeden door je omgeving. Hierdoor heb je waarschijnlijk allerlei irritante stemmetjes in je hoofd: “Dat kun je toch niet? Dit is onbereikbaar voor mij. Dat gaat mij nooit lukken. Met mijn brein is dat kansloos. Mijn uiterlijk zorgt ervoor dat ik niet de juiste persoon voor die functie ben”. Of misschien heb jij nog wel een andere uitspraak over jezelf wat jouw zelfvertrouwen dagelijks aantast.

Wist je dat als je dagelijks destructieve gedachtes hebt, dat je deze dan zelf ook echt gaat geloven? Het wordt waarheid, jouw waarheid. Je houdt jezelf misschien zelfs wel in je eigen hypnose doordat je iedere dag de mantra van ‘onmogelijk en niet kunnen’ voor jezelf herhaalt.

Dit patroon zul je moeten doorbreken wil je verandering brengen in jouw leven. Nee het hoeft niet als je verder helemaal gelukkig bent. Als je vindt dat dit het maximale is wat bereikbaar is voor jou. Koester dan jouw verworven geluk.

onderscheid jezelf, Innerqi

Maar lees gerust verder indien je wel wilt veranderen en naar mogelijkheden zoekt om meer zelfvertrouwen te krijgen en daardoor meer uit het leven kunt gaan halen.

Het lijkt me begrijpelijk dat je morgen niet meteen blaakt van zelfvertrouwen, maar je kunt er wel aan blijven werken. Herhaling is de kracht van ieder succes. Denk maar aan dat je ooit leerde fietsen of de handelingen en denkprocessen die je op je werk verricht.

Kon je het meteen? Vast niet, je moest het leren en vele malen overdoen. Dat is met zelfvertrouwen niet anders. Leren betekent dat we iets moeten veranderen of dat we zelf moeten veranderen. Daar heeft bijna niemand uit zichzelf zin in. Maar geef er een bepaalde draai of verbindt er een eigen doelstelling aan en het wordt super interessant voor jezelf.

Bij deze de praktische tips voor het verwerven van meer zelfvertrouwen, velen zijn je al met succes voor gegaan:

  1. Neem je negatieve gedachten niet te serieus.

Het helpt niet om je negatieve gedachten maar te blijven herhalen. Dit werkt averechts en destructief. En ja, de meeste mensen hebben negatieve stemmetjes in hun hoofd of een knaagdier op hun schouder. Zeg dan voortaan: “Ja stemmetje, ik weet dat je me niet altijd aardig vindt of niet de slimste, maar ik ben toch lekker slimmer dan jij denkt”. Of sterker nog, laat dat knaagdier fijn zitten, maar doe niks met die negatieve boodschap die deze voortbrengt, laat het negatieve oplossen, het voedt je niet en dat zal het ook nooit doen.

  1. Hecht waarde aan de complimenten van anderen.

Anderen geven je niet zomaar een compliment. Dat betekent dat ze het fijn vinden dat jij dat kunt of doet. Zodra je het compliment in ontvangst neemt zul je merken dat de ander het ook fijn vindt dat je het “cadeau” in ontvangst wilt en kunt nemen.

  1. Zet een lach op je gezicht en negatieve gedachten kunnen je niet meer overmeesteren.

Een lach zorgt er namelijk voor dat stresshormonen zoals cortisol en adrenaline teruggedrongen worden. Dit zorgt ervoor dat je lichaam ontspant. Lach om jezelf, neem jezelf niet al te serieus, maar relativeer.

  1. Zeg iedere dag iets liefs tegen jezelf.

Het werkt als een mantra op je brein. Ze zeggen niet voor niets: “Fake it untill you make it”. Dat geldt ook hier voor.

  1. Spreek met leuke en gezellige mensen af.

Als je fijne en lieve mensen om je heen creëert zal dat je ondersteunen in je zelfvertrouwen, want ze zullen je waarderen om wie je bent.

  1. Vraag feedback aan positief ingestelde mensen wat ze jou gunnen

Van positief ingestelde mensen kun je leren. Zij beschikken vaak al over de eigenschappen van zelfvertrouwen. Zij kunnen je precies vertellen wat zij doen om dit gevoel te realiseren. Denk maar eens aan toen je kind was. Weet je nog dat jij jouw ouders nadeed om iets van ze te leren? Zoals lopen en vele andere vaardigheden.

  1. Daag je creativiteit uit.

Doe iets waar je (ooit) goed in was. Of ga iets doen wat je leuk lijkt om te doen en doe dit vaak. Dan word je er vanzelf beter in. Door een hobby of sport uit te gaan oefenen helpt dat jezelf daarin te ontwikkelen. Ook al word je er niet onverslaanbaar in, het geeft je wel een fijn gevoel zodra je er mee bezig bent. En kijk, dat is al een basis voor meer zelfvertrouwen!

  1. Volg je hart en doe dingen waar je blij van wordt.

Iedere dag iets doen waar je blij van wordt is goed voor je hormoonhuishouding. Endorfine is ons geluk hormoon en tevens een natuurlijke pijnstiller. Het komt vrij bij verschillende activiteiten in veel verschillende situaties: bij het sporten, tuinieren, zingen, dansen, tijdens de seks, bij het volbrengen van alledaagse taken die je af wilt hebben.

  1. Werk aan je persoonlijke ontwikkeling.

Door aan zelfreflectie en zelfontplooiing te doen leer je jezelf steeds beter kennen op een realistische manier.

  1. Volg cursussen of opleidingen op het gebied van zelfvertrouwen en/of assertiviteit

Bij cursussen en opleidingen waarbij je aan je zelfvertrouwen werkt krijg je veel technieken en/of tools die je helpen om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen. Het aanbod is groot en heel divers en er is altijd iets wat bij jou past.

ontwikkel jezelf, zelfvertrouwen, InnerQi, Ferdinand Aukes

  1. Beschrijf eens welke capaciteiten je zoal hebt en waar mensen je voor complimenteren.

Door inzicht te krijgen in welke capaciteiten je allemaal hebt, leer je ook inzicht in jezelf te krijgen. Zoek eens een lijst met capaciteiten op internet, er gaat een wereld voor je open.

  1. Houd een dagboek bij met wat er die dag allemaal goed ging.

Door na te denken over wat er allemaal goed gaat zal je brein zich daar meer en meer op richten.

  1. Kijk iedere dag in de spiegel en zeg tegen jezelf dat je het kunt. Dan gaat je brein het uiteindelijk geloven.

En dat bij tip nummer 13 leuk hè? Zelf ben ik enthousiast over het boek de biologie van de overtuiging van Dr. Bruce Lipton. Hij vertelt hoe onze cellen ook op gedachten reageren.

  1.  Vraag eens een NLP coach om je op weg te helpen.

Een goede NLP coach kan je helpen om je gedachten om te buigen. De InnerQi coach helpt je bij bijvoorbeeld ook bij zelfreflectie. Dit zal je veel nieuwe inzichten geven die je dagelijks in de praktijk kunt uitoefenen.

  1. Vergelijk jezelf niet met anderen.

Nutteloos als je je alleen maar richt op wat jezelf niet kunt en het helpt je echt niet. Het kan je alleen maar helpen als je ergens beter in wilt worden, vervolgens kijkt en observeert en vraagt hoe die ander tot dat resultaat is gekomen. Als je het dan zelf na gaat doen dan kan dit je helpen te ontwikkelen.

  1. Denk niet wat anderen van je zullen denken, want dat kun je niet weten.

Ik denk dat jij denkt dat ik denk dat jij dit nutteloos vindt. Inderdaad moeizaam om zo te denken. Als je het niet interessant zou vinden had je niet tot zover al gelezen. Ik ga niet invullen wat een ander denkt. Ik heb al genoeg aan mijn eigen gedachten.

  1. Fouten = feedback en daar mag je van leren.

Mijn eigen trainer zei altijd: “Ferdinand maak veel fouten, dan weet je de volgende keer hoe het niet moet”. Van fouten kun je dus leren, wat een eyeopener kan dat zijn.

  1. Geef eens een compliment aan een ander.

Dat zal een ander blij maken. Welk gevoel zal jou dit geven als de ander je bedankt? In dit geval wordt het hormoon oxytocine aangemaakt. Dit wordt ook wel het knuffel- of bindingshormoon genoemd. Dit wordt zelfs gecreëerd als je aan een geliefd persoon denkt. Door complimenten wordt dit hormoon ook aangemaakt.

  1. Stuur eens een kaartje naar iemand waar van je houdt.

Grote kans dat ook hierdoor het hormoon oxytocine wordt aangemaakt.

  1. Anker ieder positief gevoel en herhaal dit.

Door positieve gevoelens te ankeren in je lijf zul je er vaker aan denken. Denk nu maar eens aan je mooiste ervaring uit je leven. Bijvoorbeeld je mooiste vakantie of dat super gezellige feestje waar je zo gelachen hebt. Wat gebeurt er nu in je brein? Laat het me hieronder weten.

  1. Ken je waarden en weet wat jij belangrijk vindt en zoek daar gelijkgestemden in. Door je waarden uit te schrijven en dit als norm te nemen zul je merken dat je dan weet waar je voor staat. Dit maakt je sterker in wie je wilt zijn en dus bent. Zelfverzekerd.

Ik hoop dat ik je met mijn tips heb kunnen helpen. Heb je hulp nodig om je zelfvertrouwen een superboost te geven?

Maak dan een afspraak met mij want ik help je graag,

Ferdinand Aukes van InnerQi

NLP trainer, coach, teamtrainer, paardencoach opleider

Deel deze tips met anderen. Wellicht hebben zij er ook iets aan.