Miscommunicatie oplossen met NLP van InnerQi

Miscommunicatie oplossen door vragen te stellen

Onlangs werd ik weer gevraagd om een conflict tussen een aantal medewerkers op te lossen. Er bleek een vorm van miscommunicatie te zijn. Volgens Wikipedia is een conflict “een situatie waarin twee of meer partijen methodes hanteren, doelstellingen nastreven of waarden aanhangen die, daadwerkelijk of in de perceptie van de partijen, onverenigbaar zijn en daardoor in botsing komen”. Ik mocht het helpen oplossen door goede vragen te stellen.

Valkuil

In mijn visie is een conflict meer een soort ruzie waar men elkaars mening niet meer vergt en dat men al helemaal niet meer naar elkaar wil luisteren. Doordat men dan niet meer naar elkaar luistert en alleen nog maar op non verbale signalen reageert, ontstaat er mijn inziens miscommunicatie. Eigenlijk bedoelt iemand iets anders dan wat hij/zij zegt. Vaak reageren we voordat we luisteren. Iemand zegt iets maar voordat deze uitgesproken is, reageren we al. En dit is eigenlijk niet zo slim. Echter ook ik doe dit af en toe. Ik denk dan te weten wat die ander wil zeggen en vul vanuit mijn brein de rest van het verhaal al in. Maar ja, mijn brein is niet jouw brein. En aangezien ik niet gedachten kan lezen (ook al zou ik dat wel willen) is het natuurlijk niet slim van me om soms toch in deze valkuil te vallen.

Miscommunicatie binnen organisaties

Gelukkig mag ik binnen organisaties dit probleem van anderen oplossen. Het mooie hiervan is A. dat ik  mij weer bewust word, dat ook dit mij af en toe overkomt en B. dat het heel menselijk is om niet te luisteren naar die ander en al heemiscommunicatie, Communicatieve vaardighedenrlijk een oordeel over die ander klaar te hebben.

Maar goed, vanuit mijn professie kan ik in “het organisatie probleem” heerlijk neutraal zijn.

Miscommunicatie binnen je gezin en relatie

Ook hier kom je miscommunicatie regelmatig tegen. Hoe vaak denkt de ander wel niet dat je boos of gefrustreerd bent. Ik krijg wel eens te horen dat ik boos reageer, maar dit is niet wat ik ben. Ik intensiveer mijn stemgebruik. Al snel wordt dat geïnterpreteerd als boos zijn. Toonhoogte, tempo in de stem, maar ook je uitdrukking in je gezicht kan het idee geven dat je boos bent of gefrustreerd bent. Dit leidt dus snel tot miscommunicatie.

Allergie

 

Vaak levert dit veel inzicht op over de miscommunicatie. Waar en wanneer is het ontstaan? En waarom is het ontstaan? Gek genoeg kunnen mensen hier nooit exact op antwoorden. Het blijkt vaak een gevoel. Een gevoel van allergie; een allergie op de manier van communiceren van de ander. En vaak komt deze allergie voort uit het feit dat men zelf deze manier van communiceren ook wel iets meer zou willen hebben, maar bang zijn om zichzelf te laten horen.

Als dit helder wordt, nodig ik de collega’s uit beter naar de manier van communiceren van elkaar te kijken en te luisteren. Als je namelijk weet welke communicatiestijl de ander heeft, is het ook gemakkelijker om op elkaar af te stemmen.

Bijvoorbeeld: Ik ben zelf iemand die dingen direct en (soms) confronterend zegt. Eén van mijn vroegere collega’s draaide er altijd omheen en wou altijd vriendelijk blijven. Voor hem was mijn directe manier nogal hard. Ik vond hem natuurlijk nogal soft en moeizaam.

Miscommunicatie voorkomen door vragen te stellen

Nu kon ik vasthouden aan mijn directe methode, echter liet hij zich niet horen en wist ik zijn mening niet. Dit wetende,  kon ik  mij iets meer  afstemmen op zijn manier van communiceren. Dan zou ik hem vragen kunnen stellen, over hoe hij over het een en ander denkt. En dus niet direct mijn mening op leggen als hij iets vertelt. En ik bleef doorvragen op zijn ideeën. Hierdoor kon bij hem meer openheid ontstaan en ervoer hij mijn manier van communiceren ook als open en niet meer als hard. Vervolgens kwam hij ook met vragen naar mij toe over hoe ik over bepaalde zaken dacht. Vaak wordt zo’n persoon daardoor wat directer in het vragen. Zo ontstond er bij ons een open manier van communiceren.

Een oplossing voor miscommunicatie is dus: beter afstemmen op elkaars manier van communiceren en duidelijke open vragen te stellen.

Je zal denken ja, ja lekker die theorie, maar ik kan je vertellen dat ik dit veel toe pas in mijn coaching en trainingen. En zowel mijn klant als ik hebben hier inmiddels veel succes mee gehad.

Heb jij onlangs nog een voorbeeld meegemaakt van miscommunicatie? Laat een reactie hieronder achter.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.