1. Taalpatronen voor het verzamelen van informatie - InnerQi NLP opleidingen en trainingen voor persoonlijke en zakelijke groei. 1. Taalpatronen voor het verzamelen van informatie - InnerQi NLP opleidingen en trainingen voor persoonlijke en zakelijke groei.
1 of 2

1. Taalpatronen voor het verzamelen van informatie

In deze groep vind je taalpatronen die summier informatie geven; er wordt veel weggelaten.

• Het 1ste  patroon heet dan ook ‘deletion – weglating’. De vragen die je hier stelt leveren de ontbrekende informatie op; heel feitelijk. (Zie de onderstaande voorbeelden)
  • Het 2de  patroon heet ‘lack of referential index– ontbreken van de inhoudelijke referentie’. Hier ontbreekt de inhoudelijke informatie van de referentie. (Zie voorbeelden)
  • Het 3de  patroon heet ‘unspecified verb’- niet gespecificeerd werkwoord. Het geeft onvoldoende specifiek informatie over het werkwoord, over het proces, en met de hoe precies vraag krijg je daar antwoord op. (zie voorbeelden)
  • Het 4de  patroon ‘nominalization – nominalisatie’ is een statisch geworden werkwoord; door het woord als  een vervoeging te gebruiken krijg je specifieke informatie over het onderliggende proces.

Hulpmiddelen bij het ontdekken van een nominalisatie:

1) De kruiwagen test:

kruiwagentest

Deze test is een check of je te maken hebt met een nominalisatie of niet.

Als een zelfstandig naamwoord niet als een ding kan worden opgepakt en in een kruiwagen kan, is het een nominalisatie. Woorden zoals: voldoening, acceptatie, bewustwording, twijfel, ervaring, beperking, verwaarlozing, gewaarwording, keuze, waardering, beslissing, verandering etc. kun je niet als een ding oppakken en in een kruiwagen plaatsen, en zijn dus een nominalisatie.

Zelfstandige naamwoorden zoals: Hoed, stoel, tafel, boom, fiets etc. zijn dingen en passen symbolisch in een kruiwagen, en zijn geen nominalisaties.

2) De ‘ongoing test’:

Deze test is bij twijfel een extra check of je met een nominalisatie te maken hebt. Je voegt aan de nominalisatie het woord ‘voortdurend(e)’ toe . Bijv: voortdurende voldoening of een voortdurende verandering. Wanneer dit taalkundig klopt heb je te maken met een nominalisatie.

a. DeletionWie, wat, waar, hoelang waarmee, waardoorOntbrekende informatie
    Weglatingwaarover, waarheen precies 
Ik ben kwaad.Op wie precies? Waarover?Op m’n vader. Over mijn zakgeld.
Ik ga weg.Waar naar toe? Wanneer precies?Naar huis. Over 5 minuten.
Ik ben in de war.Waardoor precies?Al die nieuwe termen.
a1. Comparative DeletionVergeleken waarmeeOntbrekende informatie
Vergelijkende weglating  
Deze opdracht is leuker.Leuker dan welke?Dan die van jou.

b. Lack of referential indexWie, wat, welke preciesSpecificatie v.d. referentie
Ontbreken van de inhoudelijke referentie  
Ik vind dat lastigWat precies vind je lastig?Om iets nieuws te leren.
Ik vermijd dergelijke situatiesWelke situaties precies?Grote bijeenkomsten.
Ze begrijpen me nietWie precies begrijpen je niet?Mijn ouders.

c. Unspecified Verb

Hoe precies …w.w.

Specificatie v.h. werkwoord
W.w. is niet gespecificeerd  
Ze doet me pijn.Hoe precies doet ze je pijn?Ze kneep me.
Ik verzorg straks lunch.Hoe precies verzorg je….?Door soep met broodjes te maken.
Mijn vriendin wees me af.Hoe precies wees ze je af?Door weg te lopen toen ik…

d. NominalizationHoe precies actief w.w.?Activeren van het proces
Een nominalisatie is een naamwoord afkomstig van een actief werkwoord het statisch naamwoord terug brengen in een werkwoordsvorm
Ik heb waardering voor haar.Hoe precies waardeer je…?Nadere toelichting.
Ik ben slecht in beslissingenHoe precies beslis jij?Nadere toelichting.
Ik zit vol twijfelsHoe precies twijfel je?Nadere toelichting.
Dat was niet mijn bedoeling.Hoe precies bedoelde je het wel?Nadere toelichting.
Vreemd, die reactie van hem.Hoe precies reageerde hij?Nadere toelichting.

Vul je e-mailadres in en ontvang de 35 adviezen over conflicthantering in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.

Vul je e-mailadres in en ontvang 'Ben je lijder of leider' in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.