2. Taalpatronen van de begrenzingen van het model van de wereld - InnerQi NLP opleidingen en trainingen voor persoonlijke en zakelijke groei. 2. Taalpatronen van de begrenzingen van het model van de wereld - InnerQi NLP opleidingen en trainingen voor persoonlijke en zakelijke groei.
1 of 2

2. Taalpatronen van de begrenzingen van het model van de wereld

Met deze taalpatronen hoor je in taal de grens van iemands model van de wereld. Met deze grens zetten mensen zich vast. Wanneer je denkt in polariteiten denk je in uitersten. Iets is goed of het is niet goed. Als je denkt in termen van moeten dan beperk je jezelf ook, en leg je de verantwoordelijkheid gemakkelijk buiten jezelf. Dit zijn meestal zinnen die beginnen met ‘ik moet, ik wil, ik zal, ik kan,(niet) enz.

Het 1ste taalpatroon is hier de ‘universal quantifier – universele hoeveelheid’; alles of niets.

Het 2de taalpatroon dat hierbinnen valt is de ‘modal operators – hulpwerkwoorden die het hoofdwerkwoord beïnvloeden’. (zie voorbeelden)

a. Universal QuantifiersOverdrijvingTegenvoorbeelden 
Universele hoeveelheden: alles of niets uitspraken, zoals: altijd, overal, iedereen, nooit, alles, niemand, allemaalHet woord met een vraagteken herhalen. Altijd? Nooit? Iedereen?  Of het tegendeel opvragen: is er nooit eens een keer geweest dat je wel geluk had? 
Niemand houdt van me.Niemand?Is er echt niet iemand die van je houdt …….? 
Alles mislukt altijd.Echt alles?Is er nooit eens iets gelukt? 
Het is overal een rommelOveral?Is er niet ergens geen rommel   
b. Modal Operators Hulpwerkwoorden die het hoofdwerkwoord beïnvloeden.Vragen: Wat houdt je tegen…? Wat zou er gebeuren als…?  Beantwoord een oorzaak Beantwoord een gevolg
1) hulpwerkwoorden van noodzakelijkheid: 2) hulpwerkwoorden van (on)mogelijkheid  moeten, dienen (verplicht zijn) (niet) kunnen, willen, zullen, mogen, zou kunnen   
Ik moet nog weg   Ik wil niet huilen.Wat houdt je tegen om weg te gaan? Wat gebeurt er als je niet weg gaat?. Wat houdt je tegen om te huilen….? Wat zou er gebeuren als je wel huilt?De oorzaak De gevolgen De oorzaak De gevolgen
Ik zou willen veranderen van baanWat houdt je tegen om te veranderen van baan? Wat zou er gebeuren als je van baan veranderde?De oorzaak   De gevolgen
Ik had niet mogen toegevenWat heeft je tegen gehouden om toe te geven. Wat zou er gebeurd zijn als je niet had toegegeven?De oorzaak   De gevolgen

Vul je e-mailadres in en ontvang de 35 adviezen over conflicthantering in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.

Vul je e-mailadres in en ontvang 'Ben je lijder of leider' in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.