Opdrachten Perceptuele posities - InnerQi NLP opleidingen en trainingen voor persoonlijke en zakelijke groei. Opdrachten Perceptuele posities - InnerQi NLP opleidingen en trainingen voor persoonlijke en zakelijke groei.
1 of 2

Opdrachten Perceptuele posities

Doel: Bewust worden van de keuze en het vermogen om andere posities in te nemen.

Voorbereiding: Markeer voor iedere positie een plek op de grond volgens het schema. Bespreek informatie op een neutrale plek, los van de perceptuele posities.

Procedure:

  1. Identificeer een vervelende communicatie met iemand. (misverstand, welles/nietes, andere mening, feedback, ontslag of afwijzing)

Stel vast vanuit welke positie de gevoelens en waarnemingen van Subject komen.

  1. Vraag Subject: “waar ben je je van bewust? Wat zie je, hoor je, voel je?”
    1. Luister naar aanwijzingen over de posities en zintuigen.

Instrueer Subject i.v.m. de ecologie, om het Zelf zuiver te houden in de andere posities.

  • A. Programmer begeleidt Subject naar de 1ste positie.

– helpt Subject de ervaring opnieuw te beleven in de eerste positie.

– begeleidt Subject om de zintuigen uit te lijnen vanuit zichzelf en spreekt in termen van: kijk door je eigen ogen, luister rondom jou en kom in contact met je gevoelens.

– instrueert Subject dan om goed te kijken naar de ander (houding bewegingen mimiek) vervolgens goed te luisteren naar de stemaspecten. Bewust te worden van de eigen gevoelens. Programmer helpt Subject volledig te associëren.

B. Programmer:

helpt Subject de ervaring opnieuw te beleven in de meta positie en begeleidt Subject om de zintuigen in de waarnemers positie uit te lijnen, ooghoogte en gelijke afstand van beiden.

spreekt in termen van: kijk naar jezelf en de ander, hoor jezelf en de ander.

Subject geeft commentaar over de situatie als neutrale waarnemer (met gevoelens over de situatie)

C. Programmer

helpt Subject de ervaring opnieuw te beleven in de tweede positie, en begeleidt Subject om de zintuigen uit te lijnen vanuit de ander.

spreekt in termen van: kijk door zijn/haar ogen, luister door zijn/haar oren en kom in contact met zijn/haar gevoelens. Programmer helpt Subject volledig te associëren met de ander, de ander te worden. Gevoelens van de ander te hebben over de communicatie en over subject.

Subject kijkt en luistert vanuit andermans positie naar zichzelf

  • Na de volledige ronde te hebben gedaan vraagt Programmer aan Subject alle informatie te gebruiken en daarmee nog eens in de 1ste positie te stappen. Het is de bedoeling dat Subject iets heeft geleerd en nu anders met de situatie omgaat. Programmer begeleidt nog eens door alle drie de posities.
  • Subject evalueert de situatie en wat de beperkende ervaring was.

Controleer wat zijn ervaring nu is en welke nieuwe informatie hij heeft ontvangen. Hoe zou hij in de toekomst dergelijke situatie anders kunnen aanpakken?

  • Feedbackronde op rapport en effectiviteit van de begeleiding. Wisselen van rol.

Opdracht: Driestaps dissociatie

Doel: overweldigende ervaringen weer tot normale proporties terugbrengen.

  1. Subject herinnert zich een onbehaaglijke situatie. (Bijvoorbeeld, gevoelens van: irritatie, ongeduld, onzekerheid, aangevallen of bedreigd in woorden)
  2. Programmer zet Subject op de 2de positie. Subject kijkt naar zichzelf de 1ste positie als naar een film. Tegelijk gaat Subject na hoe het voelt om gedissocieerd te zijn.
  3. Programmer begeleidt Subject vervolgens naar een 3de positie. Subject kijkt nu alleen maar naar zichzelf, die zichzelf in de film ziet. Informeer wat het verschil is in vergelijking met de vorige positie.
  4. Herhaal stap 2 en 3 een aantal keren.
  5. Feedbackronde op rapport en effectiviteit van de begeleiding. Wisselen van rol.

Vul je e-mailadres in en ontvang de 35 adviezen over conflicthantering in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.

Vul je e-mailadres in en ontvang 'Ben je lijder of leider' in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.