Klap jij ook wel eens dicht tijdens een gesprek?

Heb jij een vlotte babbel? Of knoop je niet zo makkelijk een gesprek aan? Hoe dan ook, het kan iedereen zo af en toe overkomen: je klapt dicht en staat met je mond vol tanden. Wat de oorzaak hier ook van is. Zo ook Pieter. Hij is accountmanager en bezoekt dagelijks klanten. Iemand die al jaren ervaring heeft en in de meeste gevallen gaan de gesprekken op rolletjes. Je kent dat misschien wel. Als je klanten of collega’s vaak spreekt gaat dat prima natuurlijk, want praten kunnen de meesten van ons wel. En toch overkomt het dichtklappen hem ook.

Dichtklappen over komt de beste ook wel eens?

Toch had Pieter een probleem – af en toe heeft hij klanten die nét even gevatter zijn dan hij. Die precies weten hoe ze Pieter onzeker krijgen. Door net die ene vraag te stellen waar hij geen antwoord op heeft. Of omdat Pieter de klemtoon op een woord legt zodat die klant denkt: nou heb ik je. En dan weet Pieter het even niet meer: hij klapt dicht, loopt vuurrood aan, zijn hartslag zit in zijn keel, hij begint te stotteren en staat te stuntelen in zijn houding.

Wat een pech voor hem. De deal gaat niet door en hij keert met de staart tussen zijn benen huiswaarts. Depressief ploft hij op de bank neer en hij ziet het even niet meer zitten.

Niet dichtklappen: kan het?

Pieter wilde té graag deze deal sluiten en dat is jammer. Jammer dat Pieter té graag deze deal had willen sluiten. Want toen klapte hij dicht. Misschien herken je het wel: dat jij ook te graag een ander van jouw idee wil overtuigen en dat de ander gevatter is dan jij. Soms wil je te graag en luister je niet meer naar de ander. Je staat niet meer stil bij de beweegredenen van de ander en daardoor mis je de kans om aan te sluiten bij zijn/haar wensen en behoeften. We vullen te snel in wat jij denkt dat de ander nodig heef – en gaan dan voorbij aan de onderliggende aandacht die je gesprekspartner wil. En dan kan het voorkomen dat jij dichtklapt.

Pieter leerde tijdens de training met paarden die ik gaf hoe snel iemand afhaakt als je teveel je wil oplegt. Inmiddels weet hij beter en weet hij hoe hij de intrinsieke behoefte van de klant boven kan halen.

Wil je ook met je (sales)team een keer ervaren hoe jouw non-verbale communicatie overkomt? Zodat je nooit meer last krijgt van dichtklappen tijdens een gesprek?

Bel dan nu om een afspraak te maken.*

Deel dit artikel

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Gedrag spiegelen, Rapport, Optimaal contact, NLP, InnerQi, dezelfde houding

Gedrag Spiegelen: Leer de Kunst van Imitatie voor Betere Relaties

Gedrag spiegelen kan een krachtige techniek zijn om betere interacties met anderen te creëren. Of je nu wilt communiceren met collega’s, klanten of vrienden, het vermogen om gedrag na te bootsen kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen en het versterken van relaties. Door iemands lichaamstaal, intonatie en zelfs woordkeuze subtiel te imiteren, kunnen we

Lees verder »
coach, contact maken, NLP practitioner, verbindend communiceren, gesprek voeren, InnerQi, nlp opleiding

Verbindend communiceren: van transactioneel naar transformationeel

Communicatie speelt een cruciale rol in elke vorm van leiderschap. Het is de sleutel tot het opbouwen van sterke relaties, het stimuleren van betrokkenheid en het bevorderen van een positieve werkomgeving. In deze moderne tijd, waarin organisaties steeds meer waarde hechten aan empowerment en groei van hun medewerkers, is het belangrijk om te evolueren van

Lees verder »
https://innerqi.nl/wat-is-non-verbale-communicatie-en-hoe-kun-je-dit-toepassen-als-leidinggevende

Hoe je als leider non-verbale communicatie toepast

Non-verbale communicatie, zoals gebaren, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal, is een belangrijk onderdeel van effectief leidinggeven. Door non-verbale communicatie te gebruiken kunnen managers en leidinggevenden hun boodschap duidelijker overbrengen, de atmosfeer verbeteren en beter contact maken met hun teamleden. In dit artikel lees je tips voor het toepassen van non-verbale communicatie als leidinggevende. Communiceren doen we altijd.

Lees verder »

Reageer

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven

Schrijf je in voor de mailinglijst en ontvang het gratis e-book