Jouw communicatie verbeteren de kracht van non-verbaal

Jouw communicatie verbeteren en benieuwd waar je kunt beginnen? Vergeet spreken en luisteren, richt je in plaats daarvan eerst eens op je non-verbale communicatie. Je houding, je uitstraling. Die elementen van communicatie zorgen voor een essentiële eerste indruk.

Nog voordat je iets kunt zeggen straal je met je non-verbale communicatie uit hoe jij je voelt. Tenminste, dat probeert de ander onbewust af te lezen. Er bestaat geen mogelijkheid om dit verborgen te houden. Zorg er dus voor dat jouw non-verbale communicatie op orde is als je de communicatie wilt verbeteren. Of zorg er in ieder geval voor dat jij je bewust bent van wat je uitstraalt op anderen.

Jouw effect op anderen

We kunnen tijdelijk ons mond houden of stoppen met luisteren naar de ander. Die vormen van communicatie kunnen we bewust in- of uitschakelen. Onze non-verbale communicatie is er altijd. Of we dat nu willen of niet.

Dat betekent dat je door middel van dit type communicatie altijd een effect hebt op anderen. Noemen anderen je (over)enthousiast of vragen ze juist regelmatig of er wat aan de hand is? Dat is een effect van je non-verbale uitstraling. Om je communicatie te verbeteren is het verstandig om je eerst hier op te richten.

Actieve of passieve houdcommunicatie verbeterening

Wist je bijvoorbeeld dat er tijdens een gesprek actieve en passieve houdingen bestaan? Zodra je met iemand aan tafel zit (bij voorkeur tegenover elkaar) kun je dit eens uitproberen. Ga de eerste 5 minuten voorover zitten, bijvoorbeeld met je armen leunend op tafel. Zak na die 5 minuten achterover in je stoel. Leg je benen over elkaar en breng je hoofd recht boven je schouders of zelfs net daar achter.

Je zal merken dat je de eerste 5 minuten waarschijnlijk veel meer aan het woord bent dan de tweede. Je straalt met de actieve houding uit dat jij graag het woord wilt. Met de passieve houding maak je letterlijk en figuurlijk de weg vrij voor de ander. Je nodigt met je non-verbale communicatie de ander uit om meer te gaan praten.

Anticiperen op de ander met je non-verbale communicatie

Tijdens de cursus NLP meesterschap in communicatie leer je over het effect van jouw non-verbale communicatie. Je leert dit strategisch in te zetten, op basis van het effect dat je op anderen hebt. Zodra je hier weet van hebt kun je leren anticiperen op anderen.

Direct jouw communicatie verbeteren

Je communicatie verbeteren helpt jou meteen beter over te komen op de ander. Je kunt inschatten hoe de ander jou ervaart en of je dat eventueel moet aanpassen aan de situatie. Maak het de ander gemakkelijker om iets meer uit te leggen of zorg er juist voor dat je het overwicht kunt behouden. Gebruik de cursus NLP meesterschap in communicatie om non-verbaal uitstekend voor de dag te komen. Ik meld me aan voor een gratis informatie avond.

 

Deel dit artikel

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Gedrag spiegelen, Rapport, Optimaal contact, NLP, InnerQi, dezelfde houding

Gedrag Spiegelen: Leer de Kunst van Imitatie voor Betere Relaties

Gedrag spiegelen kan een krachtige techniek zijn om betere interacties met anderen te creëren. Of je nu wilt communiceren met collega’s, klanten of vrienden, het vermogen om gedrag na te bootsen kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen en het versterken van relaties. Door iemands lichaamstaal, intonatie en zelfs woordkeuze subtiel te imiteren, kunnen we

Lees verder »
cursus gelaatkunde

Kijk door maskers heen: volg een cursus gelaatkunde.

Kijk door maskers heen: volg een cursus gelaatkunde Communicatie: de beste smeerolie op de werkvloer en in persoonlijke relaties. Door open met anderen te communiceren ontdekken we wat ze belangrijk vinden, waar ze mee zitten of last van hebben en wat ze willen bereiken. Moeite om goed te communiceren met anderen of heb je het

Lees verder »
Weerstand in de organisatie InnerQi

Weerstand in de organisatie

Weerstand in de organisatie Zelf heb ik regelmatig last van weerstand. Weerstand om dingen te moeten doen, die voor mij op dat moment als vervelend lijken. Opruimen, klanten bellen, boekhouding doen, ga zo maar door. Het lijkt alsof al die vervelende dingen mijn leven bepalen. Waar zijn de leuke activiteiten waar ik naar toe kan

Lees verder »

Reageer

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven

Schrijf je in voor de mailinglijst en ontvang het gratis e-book