Wat goed luisteren jou aan nieuwe ideeën en kansen op kan leveren!

Wat goed luisteren jou aan nieuwe ideeën op kan leveren!

Mijn vorige blog schreef ik over weerstand en hoe je weerstand kunt overwinnen. Ik heb toen een aantal tips gegeven om met weerstand om te gaan. Aandacht is meestal de belangrijkste en luisteren is daar de basis van.  Vaak focussen we ons op de tegenargumenten van iemand. We gaan ons standpunt verdedigen en proberen ons doel vast te houden. Iets wat ik maar al te goed van me zelf herken. Ik ben het type die maar al te graag gelijk wou hebben en de waarheid in pacht had. (ego) Maar gelukkig is er dan ook nog een stemmetje in mijn hoofd die kritisch durft te zijn en zegt: Luister eens naar die ander! Wat bedoelt die nu precies? Beweert hij of zij echt iets totaal anders of zegt deze misschien hetzelfde maar vanuit een ander perspectief bekeken?

Door luisteren krijg je meer opties en minder weerstand

Hm… onlangs had ik dit nog met mijn collega. Ik had een idee om ons bedrijf te promoten en daar een marketing strategie bij bedacht. Toen ik dit vertelde aan mijn collega hoorde ik haar weerstand al. ‘Wat een werk en moeite wil je ervoor doen zeg’ was haar antwoord. Bij deze zin  had ik direct kunnen denken, oh ze vindt het niets en een dom idee. Maar na mijn uitleg waarom ik dit wilde, zei ze:  Natuurlijk vind ik het goed om het bedrijf te promoten, maar er zijn zoveel eenvoudigere en minder bewerkelijke methodes om je werk goed te promoten”. Hm … ze wil dus meedenken en me zelfs helpen. Dus mijn vraag aan haar was: Hoe dan? Je wilt niet weten welke opties ik binnen een minuut te horen kreeg, waar natuurlijk goede en minder goede ideeën tussen zaten. Al brainstormend hebben we samen nu een idee bedacht om ons bedrijf nog beter onder de aandacht te brengen.

Wat levert dit artikel nu op voor jou werk?

Hoe kan dit nu voor jou werken? Wellicht herken je de weerstand die je altijd krijgt als je iets nieuws bedenkt. En in grote organisaties zul je waarschijnlijk heel veel weerstand van uit alle geledingen krijgen. Maar jouw nieuwe idee is het overwegen echt wel waard. Je hebt er niet voor niets al tijden over nagedacht en alle voors en tegens goed tegen elkaar afgewogen. Maar ja, nu komen die collega’s met argumenten die jij al lang had bedacht.  Wat als ze nu gewoon goed luisteren denk je zijn deze argumenten al begraven. Maar hoe goed luister je zelf naar je collega’s? Want inderdaad de tegenargumenten had je al bedacht, maar hoe zit het met het gevoel wat daar onder zit bij jou collega? Heb je daar naar geluisterd? Ongetwijfeld zijn ze bang voor de verandering of zien ze moeilijkheden in de verandering voor hen zelf?

Aandacht voor de ander

Het lijkt me dan ook slim om veel aandacht voor het gevoel van hen te hebben. Waarom gaan ze in de weerstand en welke angst (misschien klinkt dit overdreven, maar de moeite waard om te onderzoeken) hebben ze voor de vernieuwing? Het enige wat je hoeft te doen is te luisteren, te luisteren en te luisteren. Slechts af en toe reageren is al genoeg. Ongetwijfeld komen ze met negatieve ervaringen uit het verleden of mislukkingen. En in die mislukkingen zitten vaak ook goede ideeën of tips. Neem deze tips mee in jouw verhaal/idee en bespreek dit met ze.

Je zult zien dat jou collega’s je meer gaan waarderen en vaker naar je luisteren

Omdat je:

  • naar hen luistert.
  • hun tips meeneemt in jou nieuwe idee.
  • aandacht hebt voor hun angsten en twijfels.
  • hen serieus neemt.

Dus neem de uitdaging van goed luisteren aan en je krijgt prachtige nieuwe ideeën er gratis bij.

Deel hieronder jouw ervaringen die je hebt gehad om weerstand te overwinnen.

Hoe heb jij weerstand overwonnen?

Wat heb je daar voor gedaan?

En hoe werd dat ervaren?

Deel dit artikel

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Gedrag spiegelen, Rapport, Optimaal contact, NLP, InnerQi, dezelfde houding

Gedrag Spiegelen: Leer de Kunst van Imitatie voor Betere Relaties

Gedrag spiegelen kan een krachtige techniek zijn om betere interacties met anderen te creëren. Of je nu wilt communiceren met collega’s, klanten of vrienden, het vermogen om gedrag na te bootsen kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen en het versterken van relaties. Door iemands lichaamstaal, intonatie en zelfs woordkeuze subtiel te imiteren, kunnen we

Lees verder »

De cirkel van invloed: Hoe je effectiever kunt leven en werken

De Cirkel van Invloed: Hoe Je Effectiever Kunt Leven en Werken De gedachte dat we overal controle over moeten hebben en alles goed moeten doen geeft ons constant een bepaalde druk en is het gemakkelijk om je verloren te voelen. We worden geconfronteerd met talloze problemen en uitdagingen, zowel persoonlijk als professioneel. Dit kan leiden

Lees verder »
coach, contact maken, NLP practitioner, verbindend communiceren, gesprek voeren, InnerQi, nlp opleiding

Verbindend communiceren: van transactioneel naar transformationeel

Communicatie speelt een cruciale rol in elke vorm van leiderschap. Het is de sleutel tot het opbouwen van sterke relaties, het stimuleren van betrokkenheid en het bevorderen van een positieve werkomgeving. In deze moderne tijd, waarin organisaties steeds meer waarde hechten aan empowerment en groei van hun medewerkers, is het belangrijk om te evolueren van

Lees verder »

Reageer

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven

Schrijf je in voor de mailinglijst en ontvang het gratis e-book