Hoe leer ik omgaan met mijn frustraties en hoe raak ik ze kwijt? - InnerQi NLP opleidingen en trainingen voor persoonlijke en zakelijke groei.

Hoe leer ik omgaan met mijn frustraties en hoe raak ik ze kwijt?

Hoe ga ik om met mijn frustraties en hoe zorg ik ervoor dat ik niet de hele dag of de rest van mijn  leven gefrustreerd rond loop? Hoe uit ik mijn frustraties op een goede manier?Dat is een hele kunst voor veel mensen. Als jij je daarin herkent, lees dan dit blog goed door. En stuur ’m ook door naar mensen van wie je denkt dat die deze tips kunnen gebruiken. Want gefrustreerd rondlopen is zó niet nodig.

Helaas lopen veel mensen onnodig gefrustreerd rond. Frustratie heeft praktisch altijd te maken met iets waar je niet tevreden over bent en waar je niets aan hebt gedaan. Je hebt je onvrede niet geuit, niet verteld aan diegene. Of je hebt je onvrede wel verteld, maar het probleem is niet aangepakt of opgelost en sluimert al jaren door.Maar het tegenovergestelde kan ook het geval zijn. Je hebt je frustraties dusdanig grondig en gevoelloos geuit dat de verbinding voor bijna altijd of voorgoed is verbroken. Dan ben je te ver gegaan en dat is meestal ook niet de bedoeling. Maar hoe weet je nu of je te ver gaat of niet? Hoe uit je je frustraties zonder over grenzen van anderen – en die van jezelf – te gaan? Hoe kun je dat leren aanvoelen?

Frustraties voorkomen, heeft te maken met grenzen leren stellen

Het belangrijkste daarin is leren je grenzen te stellen. Je grenzen aangeven voordat er overheen wordt gelopen door iemand en jij dus tegen frustraties aanloopt. Als je die grens voortijdig aangeeft óf op het moment dat iemand er overheen gaat, bestaat de grootste kans dat de frustratie niet uit de hand loopt.

Niet alleen in de medische wetenschap is voorkomen beter dan genezen, ook met betrekking tot leren omgaan met frustraties is dat van essentieel belang. Je vrienden, familieleden en collega’s op je werk zullen je er dankbaar voor zijn wanneer jij op een goede manier jouw frustraties aan anderen kenbaar maakt.

Als je dat goed doet, kun je namelijk met elkaar verder. Met elkaar door één deur en weer doorgaan met samenwerken of samen leven.

Slaan je stoppen vaak door als je gefrustreerd bent?

Herken je dat, dat je jouw frustratie meestal niet uit omdat het dan vaak uit de hand loopt? Dat je boos wordt en alle stoppen meteen doorslaan? Als je mensen keihard jouw waarheid vertelt, breek je vaak meer af dan dat je er mee opbouwt. Familiebanden bijvoorbeeld, relaties op je werk of met vrienden. Terwijl het uiten van je frustratie ook heel verhelderend kan werken naar anderen en het juist ook een goede emotie kan zijn.

Als frustratie doorslaat naar boosheid kun je veel kapot maken. En toch: boosheid is één van onze vijf basisemoties. Het is dus wel iets wat bij mensen hoort. Het is dus in principe heel normaal dat we die af en toe voelen. Net als blijheid, bang zijn, verdriet hebben en verliefd zijn. Het is met boosheid net zoals met de andere basisemoties wél handig en belangrijk als je die enigszins in de hand hebt. Oftewel binnen redelijke grenzen onder controle kunt houden. Althans, dat je er niet in blijft hangen.

 

Blijf niet in je frustratie en boosheid hangen

Als je in je frustratie en boosheid blijft hangen raak je verzuurd en dat is erg jammer voor jou en je omgeving. Als je je woede opkropt, verzuur je ook. Dus je zult je emoties toch echt af en toe moeten uiten. Regelmatig coach ik mensen die willen leren hun emoties te uiten. Ze kunnen dat namelijk niet van nature en lopen daardoor in hun dagelijkse leven regelmatig tegen problemen aan. Want één van de nadelen van je gefrustreerde emoties niet kunnen uiten is dat problemen blijven voortsudderen en niet worden opgelost.

Goed omgaan met jouw frustraties en die van anderen kun je echt leren. Eén van de manieren waarop ik het mezelf heb geleerd is via het beoefenen van een sport. Een sport waarin je tegenover een tegenstander staat die je moet verslaan. In mijn geval was dat karate. Dan stond ik bijvoorbeeld in een wedstrijd tegenover iemand aan wie ik helemaal geen hekel had. Maar ik moest hem wel verslaan. Dus creëerde ik bij mijzelf een vorm van boosheid.

Leer je frustratie te sturen en te controleren. Dat kan!

Zo leerde ik mijn frustratie te sturen, gestructureerd en alert. Zonder de controle te verliezen. Alert en gefocust. Dat is ook waar het om gaat, want anders ga je te ver, ga je over grenzen van anderen heen en maak je meer kapot dan je lief is.

Als je bijvoorbeeld boos wordt omdat iemand over jouw grenzen heen gaat, is het verstandig om een duidelijk en niet mis te verstaan signaal af te geven. Bijvoorbeeld in de vorm van woorden of in de vorm van lichaamstaal. Wees niet bang dat een ander dat niet signaleert, de ander pakt zo’n signaal wel degelijk op en heeft het heus wel door wanneer je iets niet wilt.

Frustratie verandert onze lichaamstaal

Boos worden heeft een effect op jouw fysieke uitstraling, jouw fysiologie, omdat je ogen groter worden, je borstkas groeit en je schouders meer naar achter gaan staan. Zoiets gebeurt onbewust. Maar als je weet dat het zo werkt, kun je het ook bewust in gaan zetten. Lichaamstaal is zelfs nog belangrijker dan het gebruiken van woorden. Mensen in jouw omgeving pikken dat heus wel op, het wordt wel gezien. Binnen NLP noemen we dat ‘excellente fysiologie’.

Eén van de nadelen van nooit boos kunnen worden is namelijk dat mensen ‘je niet zien staan’. Dat kan leiden tot een hoop opgekropte emoties en stressgerelateerde klachten. Je moet van je af kunnen bijten, in de goede zin van het woord. Je tanden kunnen laten zien en je gevoelens op een goede manier leren uiten. Tot hier en niet verder.

Leer je frustratie te uitten

Ook bij het leren uiten van je frustraties, van je boosheid, geldt: oefening baart kunst. Hoe vaker je het doet, des te beter je er in wordt en des te beter je de emoties en de spanningen kunt sturen en in goede banen kunt leiden. Echt waar. Ga het gewoon maar eens een paar keer proberen. Bijvoorbeeld bij het beoefenen van een sport waarin je een tegenstander moet verslaan. Of in je vertrouwde thuissituatie.

Een andere manier om je frustratie te uitten is door het benoemen van wat je dwars zit. Zeg het op welke manier dan ook. In het begin kan het bot overkomen op de ander maar hoe vaker je het doet hoe gemakkelijker het wordt. En weet dat je altijd sorry kunt zeggen als het verkeerd overkomt bij de ander.

Frustratie heeft effect op onze gezondheid

Frustratie heeft zowel lichamelijke als psychische gevolgen: We voelen stress in ons lijf en de polsslag kan aanmerkelijk veranderen ten opzichte van de normale situatie. De psychische gevolgen van frustratie zijn ernstiger dan de lichamelijke gevolgen.

 

Dus heb je last van frustraties of ben je gefrustreerd om welke reden dan ook, doe er wat aan. Meld je nu aan voor individuele coaching.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Reageer

4 gedachtes op “Hoe leer ik omgaan met mijn frustraties en hoe raak ik ze kwijt?”

  1. Ja ik herken me daar helemaal in. Er zijn zoveel dingen in de maatschappij waar ik mij aan stoor en zoveel dingen die ik zie en hoor op tv en in mijn omgeving waar ik enorm door gefrustreerd geraak en ik weet niet waar naartoe met die gevoelens. Voor ik dit las dacht ik ook al sport, eerder boksen dan. Ik moet iets doen want het maakt mij kapot en het verzuurt me inderdaad en maakt relaties kapot. En het kost mij ook zeer veel energie eigenlijk. Energie die ik niet heb gestoken in positieve dingen, besef ik dan naderhand. In mijn geval viel ik vooral de politie lastig ( ik verstuurde hen e-mails over wat ik zoal te zeggen had ). Dat konden ze om den duur niet meer appreciëren met dreigingen van een PV en de rechter tot gevolg. Ik heb vandaag een laatste verwittiging gekregen. Als ze nog 1 keer een e-mail van mij krijgen stellen ze een PV op met alle gevolgen vandien. Voor ik dit artikel gelezen had, was mijn eerste gedachte ook al een contactsport. Dus ik wist wel degelijk wat mij te doen staat en ik hoop het mij kan helpen in mijn zoektocht naar een soort van evenwicht. Maar anderzijds uit ik toch ook liever mijn gevoelens dan ze te zitten opkroppen. Omdat ik denk dat gevoelens opkroppen kan leiden tot een oncontroleerbaar en agressief projectiel. Maar ik denk dat mijn taak nu is , in eerste instantie tegenover mijzelf, om dat beter te leren begrijpen en beter te leren canaliseren. Dat moet ik inderdaad doen. Ten eerste door beweging en een contactsport ja. Maar ik wil ook geen afgestompte persoon worden die door ZEN toestanden zomaar alles wat je hoort en ziet onder het tapijt te schuiven. Er zullen toch altijd wel nog dingen zijn die mij enorm boos gaan maken en gaan frustreren. Daar zal wat Ayervedische thee niks aan veranderen. Het probleem is eerder, bij mezelf dan, als ik de balans opmaak, dat ik nog nooit innerlijke rust heb gekend en dat er door de jaren heen en met wat het leven met je doet en met een mens zoal in petto heeft, niet erg vriendelijk geweest is met mij.

    1. Beste Karine,
      Wie heb je er het meest mee te pakken door boos te worden? Klopt jezelf. Van binnen activeer je allerlei hormonen die effect hebben op je eigen fysieke en geestelijke toestand. Hier wordt niemand beter van. Zelf ben ik door Zen te zijn dichter bij mezelf gekomen. Dit begon al in de periode dat ik op 16 jarige leeftijd met karate begon. De hormonen gierden door mijn lijf en was snel boos en heb ook voldoende knokpartijtjes gehad. Toen ik op karate mocht was ik blij. Leerde ik nog harder slaan dacht ik. Maar niets was minder waar. Het ging juist om je interne balans om jezelf te verdedigen. Niet om agressief of boos te zijn. Iedere les mediteerden we slechts een paar minuten naderhand. Dit waren momenten van inzicht. Vervolgens is dit mediteren niet meer uit mijn leven gegaan. Mede door NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) Heb ik meer en meer leren relativeren en het ook door de ogen van een ander leren bekijken. Dit heeft mij enorm geholpen dat alles wat we vinden en denken slechts relatief is. We kunnen slechts beperkt waarnemen vanuit hoe we opgevoed zijn en zien de wereld door onze eigen beperkte bril met kleppen op. Inmiddels heb ik een hele grote roze bril op mijn hoofd en bekijk alles vanuit een positieve intentie. Het leven is er een stuk mooier op geworden en kan ik veel meer genieten van alle kleine en grote dingen. En ja er is veel ellende, daar sluit ik mijn ogen niet voor, maar bekijk wat ik in mijn omgeving zelf kan doen om een betere wereld achter te laten. Verander de wereld begin bij jezelf.

      Hartelijke groet,
      Ferdinand Aukes

  2. hoi..
    IK ben een vrouw van 53 jaar, ben aleenstaand en heb twee dochters van 22 en 28 jaar en heb ook een kleinzoon van bijna 6 jaar.veel mensen zeggen tegen mij, je moet super gelukkig zijn…..? Vooral met mijn voorleven, want ze zijn eigentlijk dood gewoon, werkende in verzoendelijke beroepen geen drugs geen politie enz……Dit kan ik niet voor mezelf zeggen, aangezien dat ik nu op leeftijd ben en nu chronisch ziek( ik heb al sinds 7 jaar kanker, met levensduur …..????) weet ik nu echt niet meer verder. Mijn leven voelt zo zwaar, dat elke dag nog zwaarder voelt als die ervoor. en hulp heb ik gevraagd en gekregen, in vorm van de twee enige antidressieficum ( bij god weet warom maar twee soorten, weet men toch hoeveel soorten antidepressievas er bestaan) . Ik weet het niet meer, ik zelf ben nu voor de tweede keer achterelkaar in bewind en moet met 90 euro de maand uit komen. Ikben zo droevig, dat iedere dag ontzettend zwaar valt. Ik voel mij droevig en gefrusteerd, omdat in mijn leven eigentlijk niets verbeterd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul je e-mailadres in en ontvang de 35 adviezen over conflicthantering in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.

Vul je e-mailadres in en ontvang 'Ben je lijder of leider' in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.