Blij met een conflict?! Zo krijg je een betere samenwerking I InnerQi

Blij met een conflict?! Zo krijg je een betere samenwerking.

Een conflict op het werk wordt vaak als negatief gezien en als een stress factor. Een conflict kost de mensen die er mee te maken hebben energie. Maar is dat altijd waar?

Het blijkt dat conflicten op de werkvloer zelfs goed kunnen zijn. Een conflict zet mensen aan tot anders denken. Ze worden creatiever en willen graag de strijd aan gaan om als beste uit de strijd te komen. Hierdoor wordt de prestatiedrang versterkt wat een positief resultaat voor de organisatie kan opleveren. Een ander voordeel is dat je niet alleen ja-knikkers binnen je team hebt, wat meestal leidt tot passiviteit en minder scherpte op nieuwe ideeën.

Conflicten leiden tot vragen. Wie heeft er gelijk en belangrijker, welke waarheid zit er in het gelijk? Wat is de kern van het conflict? En waar kan het toe leiden?

Laat het conflict niet escaleren

Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat het conflict niet escaleert. Hiervoor is het noodzaak dat grenzen of kaders helder zijn. Een goede leidinggevende die het kan begeleiden is hier van essentieel belang. Nee, het is niet aan hem of haar het op te lossen, maar meer als tussenpersoon de beide partijen te “horen” en ze zelf na te laten denken om het conflict op te lossen. Ook dit zet aan tot creatief denken en de partijen die deelgenoot zijn, zullen er het beste uit willen halen.

En zo krijg je een betere samenwerking

Een conflict kan zelfs leiden tot betere samenwerking. Ieders belangen worden helder tijdens het conflict. Grenzen worden kenbaar gemaakt en men onderhandelt zodat het optimale uiteindelijk wordt gerealiseerd. Vaak zijn conflicten constructief zolang het maar goed begeleid wordt.

Hoe meer men conflicten vermijdt, hoe desastreuzer voor het team en de organisatie. Het vermijden ervan lijdt tot interne frustraties, onzekerheden en twijfel. Dit leidt vervolgens tot slechtere resultaten en demotivatie.

Conflict

Conflicthantering

Het is van essentieel belang om conflicten te herkennen en erkennen. Je voorkomt dat het onderhuids voortwoekert door er aandacht aan te schenken. Je hoeft niet direct een oplossing aan te dragen. Zeker niet zelfs. Maar als je het team bewust kunt maken van de situatie, kunnen jullie er gezamenlijk wat aan doen. Wees dus niet bang, maar zorg voor een goede begeleiding.

Welk resultaat?

We zijn heel benieuwd naar jouw positieve ervaringen in relatie tot een conflict op het werk. Waar heeft het uiteindelijk in geresulteerd?

Auteur

Ferdinand Aukes

 

Ferdinand Aukes

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Reageer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul je e-mailadres in en ontvang de 35 adviezen over conflicthantering in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.

Vul je e-mailadres in en ontvang 'Ben je lijder of leider' in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.