Vijf leiderschapstips op een rij:
Medewerkers vragen meer van leiderschap dan voorheen. Duidelijkheid is een must. Kaders zijn fijn om tot optimale prestaties te komen. Lees de volgende leiderschapstips eens door en doe je voordeel er mee.
-
Investeren in de relatie met je teamleden
Investeren in de relatie met je medewerker is primair in alle volgende stappen. Zij moeten de beleving hebben dat jij – als leider of leidinggevende – hen ziet, hoort en begrijpt. Jij als leider moet weten wat hen bezighoudt en waar zij voor staan. Iedere medewerker is primair gemotiveerd om voor jou te werken. Ze hebben niet voor niets ooit bij jou gesolliciteerd. Dus blijf continu met hen praten, maak gebruik van hun kennis en ideeën. Hoe meer je deze erkent, hoe meer je out of de box resultaten of nieuwe ideeën zult krijgen.
-
Een heldere duidelijke doelstelling
Waar willen we met zijn allen naar toe? En welke rol heeft één ieder? Het helpt je medewerker zichzelf helder te zien als onderdeel van het team. Hoe duidelijker dit voor ze is, hoe beter ze hun eigen resultaten voor de organisatie kunnen waarborgen. Belangrijk dat dit niet eenmalig wordt gecommuniceerd maar dat het een continu proces van communiceren is van de doelstelling, waardoor het beter in het team zelf wordt verankerd.
-
Het plan voor teamontwikkeling
Wat is er precies nodig voor het team en/of de medewerker om meer bedreven in hun functioneren te worden? Wat hebben zij nodig om beter te worden? Welke actie is nodig voor hun groei? Zodat zij een optimale bijdrage voor de organisatie zijn. Is het onderzoek? Praten met collega’s? Studeren? Praten met klanten? Het lezen van een bepaald boek? Een cursus volgen? Het bijwonen van een seminar? Het vinden van een coach? Wat is een redelijke tijd lijn voor hun leertraject? Waar moeten ze in 1 maand, 3, 6 maanden of … 1 jaar, etc staan? Het plan voor teamontwikkeling kan zeker evolueren, maar het hebben van een doelstelling met beschrijving van de verschillende stappen schept zekerheid voor de mensen die je leidt.
-
Feedback leidt tot groei
Het permanent evalueren en verbeteren en goede feedback geven creëert optimalisatie. “Oefening baart kunst.” Als je regelmatig met je mensen praat en ze feedback geeft, zullen ze alleen maar beter worden. Het is wel belangrijk om opbouwende feedback te geven. Vaak gaat het hier mis. Veel leidinggevenden beschikken niet over de vaardigheid om een gesprek goed op te bouwen. Wellicht hebben ze wel de kennis maar ontbreekt het aan ervaring op dat gebied. Het is dan ook belangrijk je hier als leider in te trainen, zodat je hier zelf geen fouten in maakt. Het bespreekbaar maken van de prestaties en ontwikkelingen, is nuttig en belangrijk. Mochten je medewerkers niet mee kunnen komen met de eisen van de organisatie dan kun je tijdig ingrijpen of andere maatregelen nemen en in het uiterste geval afscheid van elkaar nemen. Dit klinkt hard maar vaak zijn deze mensen in een andere organisatie wel op hun plek. En dan is er voor alle partijen een win win situatie.
-
Zelf de leider zijn volg een cursus leidinggeven
Ten slotte moet je zelf een ware leider zijn. Heb je niet de tijd, energie, of het geduld om mensen optimaal te laten presteren? Dan heb je twee opties: 1. Omring jezelf met zeer bekwame mensen die dit wel kunnen of Blijf veel mensen verliezen en geef ze de schuld dat ze niet functioneren. Dit lijkt misschien hard, maar de belangrijkste taak van een leider is om andere mensen te ontwikkelen. Het investeren van tijd en het helpen je mensen te laten groeien in hun positie is de ware functieomschrijving van leiderschap. De uitbetaling? De juiste mensen die in staat zijn om het bedrijf te laten groeien. Het zal exponentiële groei opleveren. Niet doen, is een van de redenen dat leiders en bedrijven mislukken. Heb je meer leiderschapstips nodig? Volg een goede leiderschapstraining.
Pas deze 5 leiderschapstips toe. Dit is wat je medewerkers nodig hebben Sommigen leiders kunnen alle tips bieden anderen slechts een paar. Ontwikkel jezelf dan als leider. Volg een cursus leidinggeven.
Waar ligt jou verbeterpunt als leider?