Zes tips over goed leiderschap

Elke leider van een team heeft er mee te maken. Of je nu directeur, manager, afdelingshoofd of voetbaltrainer bent. Hoe zet je de juiste persoon op de juiste plek? Zes tips over goed leiderschap.

Als je dat kunt, versterkt iedereen met zijn/haar persoonlijke kwaliteiten het team of het bedrijf. Lees daarom nu deze zes tips over goed leiderschap!

Tip 1 Wees betrokken

zes tips over goed leiderschap

Goed leiderschap begint met betrokkenheid. Betrokkenheid van de leider met het team. Je moet je medewerkers kennen, oprecht met hen begaan zijn.  Weten wat ze kunnen, hoe ze denken en wat hen beweegt. Hierdoor zullen ze uiteindelijk sympathie voor je krijgen en gaan ze voor je door het vuur.

Tip 2 Straal plezier uit

Je moet het leuk vinden om te doen. Dan kost het je ten eerste geen moeite. Ten tweede straal je dat plezier uit en krijg je het plezier dubbel en dwars terug van je medewerkers. Plezier hebben in je werk en er dagelijks met plezier naartoe gaan is misschien wel het allerbelangrijkste wat er is.

Tip 3 Wees alert

Weten in welke fase van het werkproces je team zit en op de hoogte zijn wanneer – en waarom ! – iets beter gaat dan verwacht. Of juist waarom iets minder goed wordt uitgevoerd dan verwacht. Wees alert.

Tip 4 Wees open en eerlijk

Spreek open en eerlijk met je medewerkers, over waarom ze bepaalde doelen wel of niet halen. Probeer ook door hun woorden heen te luisteren, naar hun achterliggende motivaties. En breng die ook open en eerlijk, zonder oordeel, naar voren. Om er gezamenlijk van te leren. Zo word je een team.

Tip 5 Wees oordeelloos

Volg wat er in het team gebeurt, met je mensen, zonder oordeel. Bepaal je oordeelsvorming op basis van wat er gebeurt in plaats van op basis van wat jij denkt dat er gebeurt.

Tip 6 Geef vertrouwen

Het klinkt zo vanzelfsprekend en dat is het ook. Al wordt het in het vuur van het presteren wel vaak vergeten. Blijf je mensen vertrouwen. Ze hebben dat nodig. Als jij ze niet vertrouwt hoe is het dan andersom? Vertrouwen ze jou? Medewerkers voelen zich vaak kwetsbaar. Zeker als er privé ook nog van alles speelt. Dit vertellen ze niet graag maar lopen hier vaak wel mee rond. Hoe meer vertrouwen jij ze geeft, hoe eerder ze bij je komen om hun onzekerheden te delen.

 

Zes tips over goed leiderschap

Neem deze bovenstaande zes tips over goed leiderschap ter harte. ze lijken simpel maar wees je bewust dat onze emoties invloed hebben op welke interactie dan ook. En er hoeft maar iets te gebeuren en je schiet al in je oordeel. Of je denkt; eerst zien dan geloven. Vanuit dat principe zal je non verbale communicatie iets anders uitstralen dan je wellicht in de gaten hebt. De ander neemt meer waar dan je denkt.

Verder praten?

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Reageer

1 gedachte op “Zes tips over goed leiderschap”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *