38 Tips voor succesvol communiceren met zelfvertrouwen.
1. Weet wat voor jou de gewenste uitkomst van het gesprek moet zijn
- Je doel van het gesprek kun je hoger inzetten. Vaak mag je water bij de wijn doen omdat je weet dat de ander ook zijn punten wil halen.
2. Luister heel goed naar wat de ander te zeggen heeft
3. Luister tevens naar de boodschap achter het verhaal van de ander
- Welke waarde is voor deze persoon belangrijk? Dan kun jij kijken, voelen of deze waarde ook voor jou geldt.
4. Toon begrip voor de ander zijn situatie
- Als je alleen maar je eigen verhaal belangrijk vindt heb je geen aandacht voor de ander en zal dit tegen je werken om tot een oplossing te komen.
5. Denk eens vanuit het perspectief van de ander
- Stel dat jij in zijn of haar schoenen zou staan, hoe zou jij dan reageren? Welk belang zou je dan laten tellen?
6. Gebruik humor tussendoor
- Zelfspot is hierbij belangrijk. Niet de ander gebruiken, maar jezelf niet altijd te serieus nemen werkt ontwapenend bij de ander.
7. Wees met heel je aandacht bij de ander
- Als je écht luistert en de aandacht op de ander richt, is het effect bij de ander dat jij serieus geïnteresseerd bent, waardoor sympathie voor jou ontstaat. En sympathie levert je nu misschien niet direct iets op maar op de lange termijn wel. Mensen zullen je namelijk serieuzer nemen en je in vervolgsituaties eerder respecteren en om je mening vragen.
Verbale communicatie
Verbale communicatie is essentieel tijdens een gesprek. Hoe breng je het over? Wat zeg je precies en hoe stel je de juiste vragen?
8. Stel vragen
- Vragen helpt jou om het perspectief van de ander goed te doorgronden, hierdoor kun jij makkelijker anticiperen vanuit je eigen perspectief.
9. Stel de juiste vragen
- Vermijd de waarom vraag. Dit roept verdediging op bij de ander, voorkom dit.
- Gebruik vragen als wat bedoel je precies? Hoe denk je daar over? Wat betekent dit voor …? Wanneer denk je dat we het moeten gaan realiseren? Wat levert dit op? Wat bereiken we daar mee? Hoe weet je dat? Welke precies? Binnen NLP maken we gebruik van chunken en het metamodel. Hiermee stel je in iedere situatie de juiste vraag.
10. Geef complimenten aan de ander
- Ook al ben je het niet helemaal eens, toch kun je wel waardering uitspreken voor de ander zijn mening, of voor zijn of haar lef om voor de eigen mening uit te komen.
- Begrip voor de ander zijn/haar gedachtes of hoe iemand er over na heeft gedacht en allerlei opties heeft bedacht.
11. Pas je communicatie stijl aan de ander aan
- Let op zijn of haar woorden. Als deze verbeeldend spreekt, doe dat dan ook. Wij noemen dit spreken vanuit visuele aspect. Bijvoorbeeld aankijken, zien, verbeelden gezichtspunt, focus, inzicht, etc.
- Spreekt de ander vanuit zijn emotie, pas je hier dan ook weer op aan, spreek ook vanuit de emotie. We spreken dan van kinesthetisch meta, mensen willen dan vaak een gevoel overbrengen. Bijvoorbeeld bedroefd, bezorgd, emotioneel, gevoelig, gelukzalig, vermoeiend, dankbaar, etc.
- Is de persoon op auditieve woorden afgestemd dan gebruik je ook dit soort woorden. Bijvoorbeeld afvragen, horen, luisteren, mededelen, stilte, aanhoren etc. Kleine elementen die helpen bij succesvol communiceren.
12. Ga er van uit dat de ander je totaal niet begrijpt
- Geef uitleg over jouw perspectief van het verhaal zonder al te veel te overtuigen. Overtuigen is dat jouw mening de beste is, wat je vervolgens in wisselende woorden blijft herhalen. Dit komt meestal niet aan bij de ander. Als je uitlegt hoe je het ziet, voelt, ervaart, etc.. dan pas kan de ander zich écht in jou inleven.
13. Wees nieuwsgierig
- Nieuwsgierigheid maakt je gretig en zorgt ervoor dat je alles wil weten. Dit maakt jou overtuigend en een kenner van de situatie.
14. Maak regelmatig oogcontact
- Blijf de persoon niet aanstaren maar speel met je eigen ogen en zorg dat je af en toe echt in de ogen van de ander kunt kijken. Ogen hebben de natuurlijke neiging om af te dwalen als iemand nadenkt. Geef hier ook de ruimte voor.
Nog meer tips voor succesvol communiceren:
15. Laat stiltes vallen
- Stiltes zijn mooie momenten om de boodschap bij de ander te laten landen. Vaak voelt het ongemakkelijk maar het kan jezelf ook weer de ruimte geven om op nieuwe ideeën te komen.
16. Spreek af en toe zijn of haar naam uit
- Hiermee trek je de aandacht van hem/haar weer naar je toe. Het is een soort trigger voor de ander om naar jou te luisteren.
17. Geef letterlijk de woorden van de ander terug
- Herhaal de woorden van de ander. Dit zorgt ervoor dat je goed bent afgestemd op de ander, en dat de ander weet dat jij zijn/haar woorden hebt gehoord.
18. Wees geduldig
- Geduld is een schone zaak zegt men wel. Maar in communicatie is dit zeer essentieel. Verwacht niet dat je direct het resultaat krijgt wat je wil. Maar geduld zorgt ervoor dat je de tijd hebt om tot een goed gesprek te komen.
19. Houd het concreet
- To the point. Ofwel concretiseer het zodanig dat het voor de ander ook te begrijpen is.
20. Geef eventueel feedback
- Als je feedback geeft, geef het dan op gedrag of op werk maar niet op de persoon. Dus zeg dat je bepaald gedrag niet fijn vindt en dat het iets met jou doet. Of zeg dat het werk niet goed genoeg is maar zeg niet dat de persoon een prutser is of irritant is. Hou feedback ook heel kort en haal er niet andere dingen bij.
21. Zorg dat je de ander eerst begrijpt,
en dan pas dat jezelf begrepen wordt
22. Weet ook wat je wil zeggen
Succesvol communiceren begint met goede voorbereiding.
- Oefen het desnoods thuis als je het gesprek voor kunt bereiden.
- Wees dan heel specifiek in de woorden die je wil gebruiken.
23. Laat je oordeel los
- Als je met een oordeel het gesprek ingaat heeft dat al een effect op je fysiologie en dat ziet de ander. Dat kan ten nadele van jezelf werken.
Non verbale Communicatie
Onze non verbale communicatie geeft veel informatie over hoe we ons voelen tijdens het gesprek. Je geeft (on)bewust signalen af die de ander interpreteert. Wees daarom zoveel mogelijk bewust van wat je uitstraalt en hoe je over wil komen op de ander. Gemaaktheid is daarbij nutteloos want dat leest de ander feilloos van jou lichaamstaal af.
24. Houd gepaste afstand van de ander
- Tot ± 50 cm is de intieme zone van iemand, blijf daar buiten in zakelijke en sociale gesprekken. Tussen de ± 50 en 120 cm is de persoonlijke zone en van 120 tot 360 cm is de sociale afstandszone.
25. Voor succesvol communiceren is een glimlach essentieel
- Een glimlach doet wonderen en zorgt ervoor dat het gesprek soepeler verloopt.
- Zorg er wel voor dat het echt is en doe het niet gemaakt, dit valt op en zorgt dan voor argwaan. Uit onderzoeken is gebleken dat we dit kunnen zien in het gezicht van iemand. Zodra er echte emotie bij de lach komt werken de spieren rond de ooghoeken mee. Bij een emotieloze lach kun je dit niet zelf aansturen.
26. Af en toe aanraken kan in sommige situaties
- Afhankelijk van de persoon en de situatie kan aanraken verbindend werken. Echter wees alert, het kan ook afstand vergrotend werken als de andere persoon er aversie tegen heeft of zelfs tegen jou aversie heeft.
27. Je tonaliteit, tempo in de stem en vibratie in de stem is 38% van de boodschap.
- Dus let op hoe je iets zegt… C’est le ton qui fait la musique.
28. Zet je emotie in
- Emoties zijn essentieel. Laat zien dat het je iets doet, durf je kwetsbaar op te stellen.Hoe meer je gesprekspartner je echt ziet hoe makkelijker het voor hem of haar wordt om jou te begrijpen.
29. Denk in mogelijkheden
- Als je in mogelijkheden denkt krijg je makkelijker een oplossing en deze ligt dichter bij dan je denkt.
30. Vraag nog meer
- Hoe meer je vraagt hoe beter voor de gespreksvoering.
De laatste 8 Tips voor succesvol communiceren:
31. Haal er geen andere dingen bij
- Zeker geen oude koeien uit de sloot of wat anderen hebben gezegd, dat vervuilt je gesprek.
32. Vul niet voor de ander in
- Ik hoor zo vaak mensen zeggen “ik weet wat je denkt” of “je zult wel denken dat…” Nee, niet doen. Laat de gedachte van de ander echt bij de ander.
33. Wees bewust van je lichaamshouding voor succesvol communiceren
- Naast de 38% van je stem is lichaamshouding je belangrijkste communicatietool. Lichaamstaal is o.a. je houding en gebruik van je handen, hoofd, armen en je ademhaling. Dit is maar liefst 55% van je communicatie. Dit weegt verreweg het zwaarst in het gesprek.
- Zorg dus voor congruentie tussen je boodschap, toon en lichaamstaal. Hierdoor bereik je het meeste succes in het gesprek
34. Speel met je mimiek
- Uit bovenstaande ben je al bewust wat lichaamshouding met iemand doet. Je gezicht en ogen spreken boekdelen. Dus hoe meer je daar emotie in laat zien hoe meer je daar de ander in mee kunt nemen.
35. Volg de ander in zijn houding
- Spiegel deze, zorg voor een optimale aanpassing aan de ander.
- Door hem of haar te volgen kun je uiteindelijk door een minieme verandering in je eigen houding, het gesprek overnemen.
36. Volg de ademhaling van de ander. We noemen dit ook wel Cross over Mirroring
- Het is een hele krachtige manier om af te stemmen op de belevingswereld van de ander.
- Je word je bewust van de gevoelens van de ander.
- Dit kun je doen door op de ademhaling van de ander te letten en met bijvoorbeeld je vinger of voet subtiel mee te bewegen. Als je ritme goed te pakken hebt kun je door minimale verandering je eigen ritme in ademhaling en beweging aanpassen waardoor je de ander in een rustigere houding krijgt.
- De ademhaling ontdek je door te letten op schouderbewegingen of op plooien in de kleding van de ander.
37. Gebruik niet het woord “jij”
- Dit kan aanvallend op iemand werken en zal je gesprekspartner uiteindelijk in de verdediging brengen, waardoor deze sterker bij zijn of haar standpunt blijft.
38. Maak uiteindelijke duidelijke afspraken. En leg het vast
Dit waren de 38 Tips voor succesvol communiceren. Zie je hoe gemakkelijk het uiteindelijk is om een goed gesprek te voeren en sterk over te komen?
Heb jij nog andere tips? Laat het hieronder weten. Of heb je een vraag? Reageer dan op dit bericht.
2 gedachten over “38 Tips om sterk over te komen in een gesprek”
Mooi praktisch helder en herkenbaar om mee te werken
Dank je Paul. De punten hebben we ook zo helder mogelijk omschreven.