De 5 geheimen van een goed gesprek | InnerQi

De vijf geheimen van een goed gesprek

Herken je dat de gesprekken die je voert niet lekker lopen? Val je soms stil en weet je niets meer te vragen? Of raak je in een welles-nietes-discussie?. Dan weet je dat er altijd twee verliezers zijn in het gesprek, maar voor jou voelt het alsof jij de verliezer in het gesprek bent. Heel frustrerend toch?

Daarom geef ik jou de geheimen prijs van een goed gesprek zodat jij jouw communicatie verbeteren kan! Waarbij jij naderhand het gevoel hebt Yes!! Dit ging helemaal top.

Geheim 1: Luisteren

Ja, dit klinkt simpel maar is het niet. Want, wat doe je vaak in een gesprek? Je hebt een vraag gesteld en de ander antwoordt, maar voordat hij of zij uitgesproken is gaat jouw brein met het antwoord aan de haal. Oftewel je krijgt er je eigen gedachten bij. Je begint je eigen gedachten te koppelen aan zijn antwoord en dit is niet verstandig, want je bent dan zijn of haar gedachten aan het invullen. Dit wordt vaak als onprettig ervaren en dan kun je ook reacties krijgen zoals: ‘nee dat bedoel ik niet’ of ‘dat zeg ik niet’ of ‘jij weet het ook altijd beter’. Effect: het gesprek valt dood, of erger: er ontstaat ruzie. Luisteren en de communicatie verbeteren begint met alleen maar je mond houden. En helemaal niet invullen wat de ander denkt of je eigen gedachten boven laten komen.

Geheim 2: Stel de goede vragen

Ik hoor het mijn cursisten zo vaak doen: gesloten vragen stellen. En wat is het antwoord? Een ja of een nee. Jammer, want hiermee kom je echt niet verder. Goede vragen beginnen met: wat, wie, hoe of wanneer. Maar, pas op als je de vraag zo stelt dat er met één woord geantwoord kan worden. Dan is het namelijk een gesloten vraag. Dus vraag: ‘waarom deed je dat?’, ‘hoe was het op je werk?’, ‘wat vonden je vrienden ervan?’, ‘wat gebeurde er?’

Vermijd de ‘waarom’ vraag. Waarom? Omdat ‘waarom’ weerstand oproept. Vraag je ‘waarom heb je dat nog niet gedaan?’ Of ‘waarom ben je te laat?’ Of ‘waarom doe je dat?’ Het roept bij je gesprekspartner op dat hij of zij zich moet verdedigen. Je komt dan in hun verdedigingsmechanisme terecht. Waardoor hun humeur direct negatief verandert. Jij wil je communicatie verbeteren toch? stel dan vooral de “Hoe” vraag.

 

Geheim 3: Zet je pet op van alleen maar willen weten

Mijn vader was vroeger al expert in het stellen van vragen. Als er mensen bij ons op bezoek kwamen vroeg hij hen het hemd van ‘t lijf. En deze mensen vertelden dan graag over hun gedachten, ideeën of zelfs over hele persoonlijke dingen. En mijn vader vroeg maar door. Het leuke was dat ze mijn vader als zeer belangstellend ervaarden. En het gaf hem inzicht in hoe mensen dachten, wat ze bezighield en het gaf hem kennis voor belangrijke beslissingen. Zeker als hij met een verkoper sprak. Door ze maar vragen te stellen kwamen ze er zelfs achter dat ze niet juiste product zouden leveren aan mijn vader. En dus een betere oplossing hadden die zelfs goedkoper was. Of dat ze zeiden ‘ik denk wij niet de juiste oplossing kunnen bieden’. En dropen ze af. Als jij zo’n expert zou zijn in vragen stellen, wat zou jou dat op kunnen leveren om je communicatie te verbeteren?

 

Geheim 4: Gebruik de taal van de ander

Wat doen we vaak? Vertelt de ander iets, dan ga je het in je eigen bewoordingen samenvatten. Stop daarmee. Wil je dat de ander jou begrijpt of dat hij uiteindelijk naar jou gaat luisteren? Wees dan slim en herhaal kernwoorden die de ander zegt, daardoor kun je echt je communicatie verbeteren . Of herhaal zelfs hele zinnen. Weleens het programma Keuringsdienst van Waarde gezien? Een programma dat achterhaalt wat er precies in en product zit of waar het van gemaakt is. Ze hebben dan vaak telefoongesprekken met fabrikanten of leveranciers. In dat stukje herhalen ze vaak hele zinnen van hun gesprekspartner en laten dan een stilte vallen. Geheid gaat dan hun gesprekspartner verder praten en laten dan meer los dan in eerste instantie de bedoeling is.

 

Geheim 5: Spiegel de ander

Weleens met iemand koffie, thee of een ander drankje gedronken? Dan zal je vast en zeker ook wel opgemerkt hebben dat je soms tegelijk dat glas of kopje aan je lippen zet. Dit komt door onze spiegelneuronen. We spiegelen elkaar onbewust en dat geeft een gevoel van welbehagen en herkenning. Dit kun je dus ook bewust gaan inzetten om het gesprek vlotter of prettiger te laten verlopen. Hier zijn verschillende mogelijkheden in. Dit kun je doen door een vergelijkbare houding aan te nemen. Doe dit natuurlijk wel subtiel, want als je overdrijft dan kan het averechts werken. Daarnaast zou je je kunnen concentreren op iemands ademhaling en deze overnemen. Ook dan krijg je een gevoel van herkenning. Ja ik weet het, dit is best lastig om te observeren en dan in hetzelfde ritme te gaan, maar als het je lukt dan begrijp je de gemoedstoestand van de ander beter en zij de jouwe. Raar eigenlijk hè?

Wil jij je communicatie verbeteren?

Zo zijn er nog vele tips die ik je zou kunnen geven. Wil je echt meer weten en jouw communicatie verbeteren? Meld je aan voor de gratis proefles NLP.

Deel dit artikel

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Gedrag spiegelen, Rapport, Optimaal contact, NLP, InnerQi, dezelfde houding

Gedrag Spiegelen: Leer de Kunst van Imitatie voor Betere Relaties

Gedrag spiegelen kan een krachtige techniek zijn om betere interacties met anderen te creëren. Of je nu wilt communiceren met collega’s, klanten of vrienden, het vermogen om gedrag na te bootsen kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen en het versterken van relaties. Door iemands lichaamstaal, intonatie en zelfs woordkeuze subtiel te imiteren, kunnen we

Lees verder »

De cirkel van invloed: Hoe je effectiever kunt leven en werken

De Cirkel van Invloed: Hoe Je Effectiever Kunt Leven en Werken De gedachte dat we overal controle over moeten hebben en alles goed moeten doen geeft ons constant een bepaalde druk en is het gemakkelijk om je verloren te voelen. We worden geconfronteerd met talloze problemen en uitdagingen, zowel persoonlijk als professioneel. Dit kan leiden

Lees verder »
luisteren

Hoe krijg ik mensen zover dat ze naar me luisteren?

Een locatiemanager van een woon-zorg instantie was onderdeel van een groep managers die een training Paard als Spiegel van hun leidinggevende moest volgen en geen zin had om te luisteren. Ik gaf hen die training.  Deze manager kwam er ronduit voor uit dat deze trainingsdag zonde van zijn tijd zou zijn en zei: ‘Ferdinand, ik

Lees verder »

Reageer

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven

Schrijf je in voor de mailinglijst en ontvang het gratis e-book