Je doel bereiken? Grote kans op mislukking: kleine kans op succes…

Je doel bereiken? Grote kans op mislukking: kleine kans op succes…

Kun jij je doel bereiken? Hoe vaak realiseer jij je doel? Lukt het altijd, of is de kans op mislukking groter?
Natuurlijk is de kans op mislukking groter, want om een doel te bereiken moet je iets doen. In beweging komen of een actie ondernemen die een handeling van je vraagt. Dat is althans de vervolgstap als je een doel goed specifiek hebt omschreven.
Onlangs hoorde ik het verhaal van John de Mol. We kennen allemaal zijn succes, of we zijn programma’s nu goed vinden of niet is niet relevant. Hij is succesvol. Maar, wat is hieraan voorafgegaan? Weten we dat ook? Op televisie vertelde hij dat zijn bedrijf de eerste zeven jaar alleen maar verlies leed en vele mislukkingen kende. De interviewer vroeg of hij nooit de gedachte had gehad om te stoppen. ‘Nee’, zei hij, ‘omdat ik niets anders kon en geen vak heb geleerd, wist ik ook echt niet wat ik anders zou moeten doen. Dus dit was het enige dat ik kon.’

Je doel bereiken: eerst je doel haarscherp hebben

Om je doel haarscherp te krijgen zijn een aantal voorwaarden belangrijk:

Ten eerste:

Zal je het doel positief moeten formuleren. Als John de Mol het doel had gehad om geen verlies meer te lijden, dan was zijn focus gaan zitten op het verlies lijden. Denk bijvoorbeeld maar een niet aan een roze olifant. Wat gebeurt er? Je denkt aan een roze olifant. Daarom is het wijs om te denken aan hoeveel winst je wilt maken. Dan komt je aandacht daarop te liggen.

Ten tweede:

Zorg ervoor dat het doel binnen de eigen controle van jou als persoon ligt. Als je hierbij afhankelijk bent van anderen zal de kans op succes afnemen. Bijvoorbeeld omdat zij alles voor jou moeten doen en regelen, omdat je er zelf geen verstand van hebt. Dan worden je kansen aanzienlijk kleiner.

Ten derde:

Moet je het doel zintuiglijk specifiek omschrijven. Het doel moet toetsbaar en concreet zijn. Wat zie ik of hoor ik als jij je resultaat hebt behaald? Als John had gezegd ‘ik ga mooie shows maken’, dan is dit weinig concreet. En zouden anderen weinig geloof in hem hebben gehad. Maar zelf denk ik dat hij heel specifieke plannen had toen hij begon voor een bepaald programma. Hoe het eruit zou komen te zien, voor welk publiek, wie de presentator zou zijn en wat voor soort acts er zouden zijn, zodat investeerders er al een beeld van en gevoel bij zouden krijgen.

Ten vierde:

Moet een doel in een in een specifieke context van toepassing zijn. Denk aan ‘waar en met wie’ je dit doel gaat bereiken. Voor wie ga je iets betekenen met dit doel? Wat is de doelgroep en wat ga je zoal waar en wanneer doen?
Tenslotte moet een doel ecologisch verantwoord zijn. Je mag andere mensen en je omgeving er geen schade mee berokkenen. Het is beter voor jou en je omgeving dat het toegevoegde waarde biedt. Zodat meer mensen er profijt van hebben.
Zelf denk ik dat John hier goed over heeft nagedacht, alvorens andere bedrijven in hem besloten investeren om er een succes van te maken.

Slapeloze nachten

Hiervoor moest hij wel 7 jaar lang ploeteren en economisch verlies lijden. En wellicht slapeloze nachten hebben, alvorens tot grote successen te kunnen komen. Van Joop van de Ende leerde hij groot te denken en daardoor werd zijn succes uiteindelijk een groot succes.
Hij had er ook voor kunnen kiezen om na een paar jaar al te stoppen, dan had hij kunnen zeggen: ‘Zie je, het lukt niet. Ik heb het al een paar jaar geprobeerd, maar het is niet gelukt.’ Maar, omdat hij in zijn beleving niet anders kon en een echte doorzetter is kon hij de ‘mislukkingen’ omzetten in een succes.

Ook ik ken mijn successen, net als mijn ‘mislukkingen’.

Soms denk je met iets nieuws op de markt te komen en hoop je dat het een succes wordt. Helaas bemerk ik maar al te vaak dat dit niet altijd opgaat. Zo dacht ik dat ‘gelaatkunde’ een prachtige aanvulling op NLP zou zijn. En dat dit ook weer nieuwe en terugkerende cursisten zich zouden inschrijven. Helaas kregen we slechts één aanmelding.
Gelukkig kennen we ook onze successen.
Naast onze NLP-opleidingen zijn onze teamtrainingen iedere keer een groot succes, waarmee we ook steeds meer bekendheid krijgen. Hiervoor heb ik ook gekeken naar hoe ik dit steeds verder kan specificeren om er uiteindelijk een succes van te kunnen maken.

En hoe ga jij je doelen bereiken?
Welk doel zou je willen bereiken en hoe precies wil je dit bereiken? Heb je hulp nodig om je doel te bereiken? Laat het mij weten.
Hoe groot is jouw kans op succes, als je er helemaal niet of een beetje voor gaat?

Deel dit artikel

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Situationeel leiderschap

Leidinggeven met precisie: Ontdek de geheimen van situationeel leiderschap en verbeter de teamprestaties”. Wil jij je leiderschapsvaardigheden naar een hoger niveau tillen? Wil je de teamprestaties verbeteren en meer succes boeken? Zoek dan niet verder! In dit dynamische en inzichtelijke artikel duiken we in de wereld van situationeel leiderschap en onthullen we de geheimen van

Lees verder »

Artikel INZICHT – Paarden inzetten in gedragsverandering en communicatie

Artikel INZICHT: Paarden inzetten in gedragsverandering en communicatie Al (er)kennen en gebruiken we de kracht van non-verbale communicatie binnen NLP, voor trainer Ferdinand Aukes mogen we daar nog veel meer aandacht aan geven. In combinatie met paardencoaching bijvoorbeeld. Het grote voordeel? Het maakt lichaamstaal en het onbewuste heel snel helder….  Lees de rest van dit

Lees verder »

Reageer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul je e-mailadres in en ontvang de 35 adviezen over conflicthantering in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.

Wil jij een gratis proefles NLP volgen?

Scroll naar boven

Schrijf je in voor de mailinglijst en ontvang het gratis e-book