Gefrustreerd omdat mensen niet naar jou luisteren? Lees deze tips!

Gaan gesprekken nooit jouw kant uit? Raak je daardoor gefrustreerd? Heb je het gevoel dat niemand naar je luistert? Eindigen gesprekken altijd met het gevoel dat je anderen tevreden moet maken? Dan is het tijd voor actie! In dit blog geef ik je handige tips voor jouw gesprekstechniek, zodat jij ook eens wordt gehoord en anderen ook jouw wensen belangrijk gaan vinden.

Het is niet alleen fijn en prettig, het is gewoon noodzakelijk om af en toe een gesprek jouw richting op te krijgen. Dat er naar jouw wensen en verlangens wordt geluisterd en dat anderen daar rekening mee houden. Daar heb jij recht op, daar heeft iedereen recht op. Stop met gefrustreerd te zijn. Het is goed voor je lichamelijke en geestelijke balans. Want het leven is niet alleen bedoeld om anderen blij en tevreden te maken, het is ook bedoeld om jou gelukkig te maken.

Veel mogelijkheden binnen Neuro Linguïstisch Programmeren om van je gefrustreerdheid af te komen

Bij gesprekken op je werk of in privésituaties is het handig om te weten hoe je daarin kunt sturen. Wil je weten hoe? In dit blog geef ik je enkele tips. Zo heb je binnen Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) ontzettend veel mogelijkheden. Eén van de mogelijkheden is matchen. Dat lijkt op spiegelen, maar is net wat genuanceerder en verfijnder.

Bij matchen op iemands gedrag heb je een aantal factoren waar je rekening mee moet houden. Een voorbeeld daarvan is matchen op stemgebruik. Met betrekking tot bijvoorbeeld iemands toonhoogte, het tempo waarin iemand spreekt, het volume waarmee hij of zij spreekt, de pauzes die iemand neemt.

Maak een klik met je gesprekspartner

Als je daarmee bij iemand aansluit, gaat diegene het gesprek als heel prettig ervaren. En krijgt hij het gevoel dat hij of zij door jou wordt begrepen. Zodra je die klik, die match, hebt kun je het gesprek jouw richting op sturen. Ik zal je een voorbeeld geven:

Om werkervaring met deze materie op te doen, heb ik anderhalf jaar als vrijwillige buurtbemiddelaar gewerkt. Mijn voorbeeld komt uit gesprekken die ik voerde met een oudere vrouw en een gezin van buitenlandse afkomst. Zij waren buren van elkaar en hadden een hoogoplopend conflict waar een oplossing voor diende te komen. De dame in kwestie was duidelijk gefrustreerd.gefrustreerd

De oudere vrouw sprak zachtjes en formuleerde haar boosheid in rustige kalme bewoordingen. Ze was erg bang dat haar buren wapens hadden. Ik ging ter inventarisatie van de situatie samen met een vrijwillige collega met haar in gesprek op haar manier en ze vond dat wij een uitstekend gesprek hadden waarin zij goed werd gehoord.

Voor de zekerheid hebben we bij de politie gecheckt of het gezin als vuurwapengevaarlijk te boek stond, maar dat was gelukkig niet het geval. Daarna gingen we naar de buren. De man van het gezin was ontzettend overheersend, sprak luid en maakte volop gebaren. Hij was duidelijk gefrustreerd doordat de buurvrouw altijd klaagde. Ik ging in zijn stijl mee: dominant, luid sprekend en gebarend. Echter niet te dominant. Hij vond ook dat we een geweldig gesprek hadden gehad en dat zijn kant van het verhaal goed door ons was begrepen. Dat we een klik hadden.

Toen we daarna een gesprek met beide buren hadden, heb ik die twee stijlen in hetzelfde gesprek toegepast. Ik nam telkens een andere toonhoogte aan, afgestemd op een van hen. Mijn collega kende NLP niet en zei later: ‘Ik weet niet wat je deed, maar het werkte wel’. Ook in dit gesprek waren zowel de vrouw als haar buurman tevreden over hoe het was verlopen. Beiden hadden het gevoel dat we hen goed begrepen. Wij waren met onze aandacht volledig aanwezig in het gesprek, in dat moment, en dat voelden ze.

Nooit meer gefrustreerd door goed te matchen

Goed matchen werkt ontzettend krachtig. Als je die vaardigheid om op iemand af te stemmen goed ontwikkelt, kun je een gesprek harmoniseren en afstemmen op de belevingswereld van de ander. Van daaruit kun je die persoon vervolgens meenemen in jouw manier van doen, qua fysiologie of gespreksstijl. Dan gaat diegene makkelijker mee in jouw gespreksrichting, denkrichting en kun je het gesprek sturen naar waar jij het wilt hebben. Daarmee beperk je de gefrustreerdheid.

Als je goed matcht, gaat diegene onbewust met je mee. Dat heeft met spiegelneuronen te maken. Daarmee gaat iemand zich onbewust aan jou matchen en als je weet hoe dat moet, kun jij jezelf leidend maken in een gesprek.

Oefening in het leren van de juiste gesprekstechniek baart kunst

Overdrijf daarin niet, want dan gaat het opvallen. Maar probeer het gerust. Want soms denk je zelf dat het opvallend is wat je doet, maar blijkt je gesprekspartner het helemaal niet te hebben gemerkt. Durf het dus te doen. Ook hierbij geldt dat oefening kunst baart, want je zult je er steeds gemakkelijker en natuurlijker bij voelen en gesprekken ermee jouw kant op kunnen sturen.

Veel mensen zeggen allergisch te zijn voor matchen en associëren het met na-apen. Maar zo moet je het niet zien. We doen namelijk ons hele leven al niet anders. Als kind match je jezelf al met je omgeving. Kinderen doen dat om te leren. Dertig procent van ons brein bestaat uit spiegelneuronen. Wij leren van een model. Daar komt ook het woord modelleren letterlijk vandaan.

Voorbeelden uit het dagelijks leven

Enkele eenvoudige voorbeelden uit het alledaagse leven waar we vaak niet bij stil staan, zie je vaak bij een gesprek of in een groep. Zodra iemand uit zijn kopje koffie gaat drinken gaan anderen dat ook doen. Zodra iemand zijn mobieltje pakt, doen anderen dat ook. Zo laten we zien dat we hetzelfde zijn, dat we (op één of andere manier) bij elkaar horen.

Wil je nooit meer gefrustreerd zijn tijdens of na een gesprek? Wil op je werk of thuis af en toe gesprekken jouw kant opsturen? Gebeurt het nog te vaak dat anderen jou sturen? Dan wordt het tijd om actie te ondernemen. Je kunt ook op mijn andere site kijken waar je de training “Meesterschap in communicatie” vindt. Deze training biedt je de mogelijkheid om leiding te krijgen in je gesprekken en nooit meer gefrustreerd te zijn.

Succes toegewenst.

Ferdinand Aukes

Nieuwsgierig geworden?

Tip voor jou: NLP meesterschap in communicatie!

Ben je benieuwd geworden naar waar jouw frustraties vandaan komen en wil je meer inzicht in de patronen hier achter? Tijdens onze gewilde opleiding 'Meesterschap in Communicatie' krijg je inzicht in je eigen gedrag en gevoelens. Met vier complete dagen bomvol informatie en praktische oefeningen leer je hoe jij leiding kunt nemen in een gesprek!

Ja, ik wil meer weten!

Deel dit artikel

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Gedrag spiegelen, Rapport, Optimaal contact, NLP, InnerQi, dezelfde houding

Gedrag Spiegelen: Leer de Kunst van Imitatie voor Betere Relaties

Gedrag spiegelen kan een krachtige techniek zijn om betere interacties met anderen te creëren. Of je nu wilt communiceren met collega’s, klanten of vrienden, het vermogen om gedrag na te bootsen kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen en het versterken van relaties. Door iemands lichaamstaal, intonatie en zelfs woordkeuze subtiel te imiteren, kunnen we

Lees verder »

De cirkel van invloed: Hoe je effectiever kunt leven en werken

De Cirkel van Invloed: Hoe Je Effectiever Kunt Leven en Werken De gedachte dat we overal controle over moeten hebben en alles goed moeten doen geeft ons constant een bepaalde druk en is het gemakkelijk om je verloren te voelen. We worden geconfronteerd met talloze problemen en uitdagingen, zowel persoonlijk als professioneel. Dit kan leiden

Lees verder »
coach, contact maken, NLP practitioner, verbindend communiceren, gesprek voeren, InnerQi, nlp opleiding

Verbindend communiceren: van transactioneel naar transformationeel

Communicatie speelt een cruciale rol in elke vorm van leiderschap. Het is de sleutel tot het opbouwen van sterke relaties, het stimuleren van betrokkenheid en het bevorderen van een positieve werkomgeving. In deze moderne tijd, waarin organisaties steeds meer waarde hechten aan empowerment en groei van hun medewerkers, is het belangrijk om te evolueren van

Lees verder »

Reageer

5 gedachten over “Gefrustreerd omdat mensen niet naar jou luisteren? Lees deze tips!”

  1. Bedankt voor dit verhelderende verhaal over NLP. Ik vond met name het voorbeeld van de geslaagde bemiddeling erg inspirerend. Ik ga deze informatie even op mij laten inwerken en een paar experimenten doen. Ik voel wel iets voor die training.

    1. Hallo Isabel,
      Laat het zeker op je inwerken. En mocht je meer willen weten bel dan gerust een keertje. Deze week zijn we nog op vakantie maar volgende week staan we je graag weer te woord.

  2. Gesprekstechnieken kunnen je communicatie met anderen inderdaad verbeteren. Helderheid en duidelijke doelen stellen blijft belangrijk vind ik. Zo weet de andere partij goed waar ze aan toe zijn en kan je conflicten beter voorkomen.

  3. ik ken dat..Mijn dochter had een vriendje met heel vreemde gewoonte .Al snel ontdekte ik dat we met een narcist te maken hebben ..ik heb toen ook gezegd het is geen blijvertje ..mijn dochter heel zelfingenomen was er van overtuigd dat het dat wel was…Op een zekere dag verbreekt hij de relatie ..mijn dochter komt nog steeds niet thuis . volgens mij omdat ze te veel naar vrienden en familie luisterd ..ik heb mijn verhaal nooit kunnen doen en als dat al wel kon werd er toch niet naar mij geluisterd ..De goede Band met mijn dochter is kapot gemaakt door zo’n eikel ..

    1. Hoe zou het zijn om haar op te zoeken. En de technieken toe te passen zoals ik in het artikel heb beschreven. Geef niet te snel je mening over hem of over haar keuzes. Zelf heb ik de keuze gemaakt om iedereen zoveel mogelijk gelijk te geven. Want op dat moment maakt iemand bewust of onbewust een keuze die op dat moment als beste voelt. Dit geldt ook voor onszelf, achteraf kunnen we er dan toch spijt van hebben of er zelfs gefrustreerd van raken. Sla een arm om haar heen en wees trots op je dochter ongeacht welke keuze ze maakt. Hou van haar met heel je hart. Dan komt de verbinding vanzelf weer goed.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven

Schrijf je in voor de mailinglijst en ontvang het gratis e-book