Vier mythes over presenteren en het succes ingredient - InnerQi NLP opleidingen en trainingen voor persoonlijke en zakelijke groei.

Vier mythes over presenteren en het succes ingredient

De grootste mythe over presenteren is, dat het een keer moet lukken en dat je het kunt of niet. Echter goede sprekers worden niet geboren. Motiverende, inspirerende sprekers zijn mensen die net zo lang door gaan met het aanpassen en verfijnen van hun verhaal, totdat ze deze helemaal perfect vinden tot de interpunctie aan toe. Natuurlijk hebben we niet allemaal dagen de tijd om onze presentatie vorm te geven. Maar door je te ontdoen van de onderstaande mythes over presenteren, wordt de voorbereiding en het geven van je presentatie vast al een heel stuk plezieriger en ontspannender om te doen. Wil je je na het lezen van het artikel nog verder verdiepen? Doe dit voorjaar mee aan de 2-daagse training Authentiek Presenteren met Storytelling op 30 mei en 14 juni in Grou.

Mythe 1 over presenteren: je kunt het of je kunt het niet.

Onze visie: ” Iedereen kan presenteren, het is een vaardigheid die aan te leren is” 

Een goede presentatie vraagt voorbereiding. Voorbereiding over met welk gevoel je de luisteraars naar huis wilt laten gaan. Over de opbouw en de inhoud van je presentatie en hoe je wilt afsluiten. De voorbeelden die je gaat gebruiken. Welke woorden je wilt onderstrepen. En belangrijkste van alles, wat je kernboodschap is. Wat wil jij dat de mensen als ze weggaan, van de presentatie  onthouden? Als je die punten op een rijtje hebt, ben je al een heel eind op weg met je verhaal en is het presenteren van je verhaal al een stuk eenvoudiger.

Mythe 2 over presenteren: de inhoud moet compleet zijn

Onze visie: “Een goede presentatie, is een presentatie die de aandacht prikkelt”.

Een goede presentatie hoeft helemaal niet lang te zijn. Een van de beste presentaties ooit duurde 5 minuten. Wie meer wil weten na afloop van je verhaal, kan altijd nog contact met je zoeken om verder te praten. Om je ideeën goed uit te kunnen leggen, zou je eigenlijk nooit meer nodig hebben dan dan de achterkant van een bierviltje, zei  Richard Branson (van Virgin) ooit. Hoe eenvoudiger je verhaal. Hoe beter mensen je verhaal onthouden. Dus weg met die eindeloze powerpoint presentaties, maar onderbouw je verhaal met korte slides, bij voorkeur met veel beeld in plaats van tekst. Want een beeld zegt vaak meer dan 1.000 woorden en spreekt het onbewuste en associatieve vermogen van mensen meteen aan. Waardoor ze automatisch beter gaan luisteren.

Mythe 3 over presenteren: een goede presentator heeft geen zenuwen

Onze visie: “Zenuwen hebben de meeste mensen nog steeds voor een presentatie, het is maar net hoe je ermee om gaat.” 

Heel veel sprekers, ook de zeer ervaren, hebben nog steeds een vorm van zenuwen voor een presentatie. Het enige is, ze laten zich er niet meer door leiden. Ze gebruiken het in hun voordeel en vertellen aan zichzelf dat het erbij hoort en dat dat betekent dat ze zich betrokken voelen bij wat ze doen. Ze overwinnen hun zenuwen, door veel te oefenen, te geloven in zichzelf en door tegen zichzelf te zeggen dat het belangrijk is, dat het verhaal verteld wordt. Door deze ideeën  zichzelf eigen te maken, ontwikkelen ze innerlijke kracht en krijgen de zenuwen steeds minder de overhand. Dus ook met jouw zenuwen is niets mis, als je er maar op effectieve wijze mee om leert gaan.

Mythe 4 over presenteren: Om overtuigend te zijn, moet ik heel veel feiten en cijfers vertellen tijdens een presentatie. 

Onze visie: “Jouw unieke authentieke verhaal, is het verhaal dat het verschil maakt in de presentatie, de feiten en cijfers onderbouwen het alleen.” 

Mensen horen graag persoonlijke verhalen. Van oudsher zijn we al verhalenvertellers. We hebben overleefd door verhalen te vertellen. En onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat als iemand een persoonlijk verhaal vertelt, je het meteen op jezelf betrekt en mee beleeft. Er ontstaat een band tussen verteller en luisteraar. Een band die niet ontstaat door droge cijfers en feiten. Die dienen alleen om je verhaal te onderbouwen. De overtuigingskracht van je presentatie zit in jouw passie, jouw inspiratie en jouw betrokkenheid met het onderwerp en wat jouw persoonlijke motivatie is om het verhaal te vertellen. Persoonlijke motivatie werkt aanstekelijk en weet het enthousiasme van anderen aan te wakkeren.

What’s your story?

Je eigen drijfveer ontdekken is soms helemaal niet zo eenvoudig. Vaak is deze al zo met jezelf verweven, dat je het niet meer herkent. Je bent, zoals we dat bij InnerQi noemen: Onbewust bekwaam. Je doet het zonder erbij na te denken. En dat betekent vaak ook, dat je het nog niet optimaal gebruikt. Want het is juist die drijfveer die het verschil maakt of je de mensen bereikt met je verhaal. Wil je graag deze drijfveer leren (her)kennen bij jezelf? Zodat je die nog veel bewuster kunt inzetten in je presentaties? Waarmee je je verhalen kracht bij kunt zetten waar en en wanneer je maar wilt? En mensen makkelijker weet te betrekken bij je presentatie?

Doe dit voorjaar mee aan de training Authentiek Presenteren met Storytelling in Grou op 30 mei en 14 juni. Na afloop van de  training, weet je hoe jij jouw presentaties en verhalen uniek kunt maken en hoe ze je met plezier geeft. Geef je nu op.

Hartelijke InnerQi groet,

​Brenda Vrieze

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Reageer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul je e-mailadres in en ontvang de 35 adviezen over conflicthantering in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.

Vul je e-mailadres in en ontvang 'Ben je lijder of leider' in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.