Uitstekende communicatie en bredere sociale eigenschappen zijn essentieel voor geslaagd persoonlijk leiderschap. Om ervoor te zorgen dat jij leiding kunt geven aan een team dat naar je luistert en voor je aan de slag gaat. Dankzij de manier waarop jij je opstelt en hen inspireert.
We zetten 5 belangrijke sociale eigenschappen voor persoonlijk leiderschap op een rij:
- Een sociale antenne voor meer tact
- Duidelijk plannen en helder organiseren
- Inleven en overtuigen
- Met minder zenuwen presenteren
- Succesvol communiceren
Beschik je over die 5 eigenschappen? Dan zal je merken dat het gemakkelijker wordt om een team aan te sturen en daarmee de gewenste resultaten te bereiken. Dankzij een sociale antenne en duidelijke plannen. Door in te leven en te overtuigen, met minder zenuwen te presenteren en vooral succesvol met anderen te communiceren.
Een sociale antenne voor meer tact
Goede leiders hebben een grote sociale antenne, op basis waarvan ze met tact kunnen opereren. Dat begint met inzicht in de sociale interactie tussen andere mensen en tussen jou met anderen. Probeer goed te begrijpen wat er aan de hand is en hoe de sociale interactie op dat moment werkt. Dat maakt het mogelijk om met tact te reageren, waardoor ook de ander daar weer goed op zal reageren. Tact helpt je het juiste te zetten op het juiste moment. Of om juist even niets te zeggen, op het moment dat het beter is om je mond te houden.
Duidelijk plannen en helder organiseren
Goed persoonlijk leiderschap vraagt tegelijkertijd om duidelijke plannen en een heldere organisatie. Vaak over het hoofd gezien als het gaat om sociale vaardigheden, maar enorm belangrijk bij het aansturen van een team. Begin op tijd met de voorbereiding van het werk en breng in kaart wat er moet gebeuren om het doel te bereiken. Maak een realistische planning en deel die met de anderen die meewerken. Coördineer de werkzaamheden en zorg voor creatieve oplossingen bij tegenslagen. Zorg er altijd voor dat je zelf het overzicht hebt, zodat je vanuit een gevoel van controle in rust kunt leiden.
Inleven en overtuigen
Goed persoonlijk leiderschap vraagt om de capaciteit om je in te kunnen leven en te kunnen overtuigen. Het zijn twee zaken die hand in hand zouden moeten gaan. Door je in te leven in de sociale emoties van anderen en hun behoeften te begrijpen. Door wensen te onderkennen en de ander te respecteren. En door de ander het gevoel te geven dat je dat doet, waardoor de onderlinge samenwerking een stuk beter zal verlopen.
Vanuit die positie lukt het beter om iemand te overtuigen, zelfs als jullie het totaal niet met elkaar eens zijn. Altijd op basis van wederzijds respect, dat een meningsverschil niet in de weg hoeft te staan. Door je goed in te kunnen leven in de ander voelt hij of zij zich begrepen. Je breekt een muur van weerstand af, waarna je meer kans maakt om te overtuigen. Juist door je goed in te leven in de ander kun je de kracht om die persoon te overtuigen een stuk groter maken.
Met minder zenuwen presenteren
En wil je een groep overtuigen? Zorg ervoor dat je met minder zenuwen leert presenteren. Een beetje zenuwen houden zelfs de beste presentatoren, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk presentatievaardigheden ontwikkelt en dat je bijvoorbeeld zorgt voor een goede voorbereiding.
Ga altijd uit van het publiek dat je voor je hebt, om het verhaal daar goed op af te stemmen. Probeer te bedenken welke kennis zij al hebben, waar ze naar zoeken en op welke manier je ze het best aan kunt spreken. Dat geeft rust, vooral zodra je merkt dat de eerste paar aanwezigen beginnen te knikken als je jouw belangrijke punten vertelt.
Zorg ervoor dat je jouw presentatie goed kent. Dat maakt het gemakkelijker om de inhoud op een overtuigende manier over te brengen. Zorg voor een krachtige opening en sta rechtop, terwijl je oogcontact maakt met het publiek dat je voor je hebt. Je werkt op die manier aan effectief persoonlijk leiderschap, omdat je vanuit een zelfverzekerde positie voor de groep kunt spreken. Spreek krachtig en duidelijk en laat af en toe een stilte vallen, waarmee je laat zien dat je alles onder controle hebt.
Sociale eigenschappen voor persoonlijk leiderschap en succesvol communiceren
Tenslotte is het zaak om je de kunst van het communiceren goed eigen te maken. Dat vraagt om aandacht voor een aantal verschillende factoren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je vriendelijk contact maakt met anderen en dat je die contacten vervolgens ook kunt onderhouden. Luister actief naar de achter en vraag door. Zodat je de ander kunt aangeven dat je oprechte interesse hebt. Totdat je de ander volledig begrijpt, om op basis daarvan verder te kunnen communiceren.
Het is belangrijk om duidelijk te zijn over je doelstellingen en verwachtingen, al neemt dat niet weg dat je altijd begrip zal moeten tonen voor de standpunten van je gesprekspartner. Probeer juist de mensen met wie je geen ‘klik’ hebt niet uit de weg te gaan, door goed met hen in gesprek te gaan. Zodra je dat onder de knie hebt werk je effectief aan persoonlijk leiderschap, omdat je het daarna gemakkelijker goed zal doen met de mensen die je beter liggen. En voorkom te allen tijde dat je emoties de overhand laat krijgen, door die goed onder controle te houden.
Enthousiast over het werken aan je persoonlijk leiderschap, bijvoorbeeld om succesvoller te kunnen communiceren en jouw boodschap overtuigender over te kunnen brengen? Daar gaan we tijdens de cursus persoonlijk leiderschap natuurlijk uitgebreid voor je op in. We behandelen het belang van goede communicatie en delen praktische tips, om daar snel beter in te worden. Dat resulteert in meer bewustzijn van je eigen capaciteit en vaardigheden als het gaat om communiceren. Zodat je die verder kunt ontwikkelen en je daar in een zakelijke en persoonlijke omgeving je voordeel mee kunt doen. Om te bereiken wat je voor ogen hebt.