In 7 tips over meer zelfvertrouwen krijgen: leer doelen stellen I InnerQi

In 7 tips over meer zelfvertrouwen krijgen: leer doelen stellen

In 7 tips over meer zelfvertrouwen krijgen: leer doelen stellen

Meer zelfvertrouwen krijgen en benieuwd hoe je dat aan kunt pakken? Het helpt als je doelen leert stellen. Doelen die je kunt bereiken, maar die je wel degelijk uitdagen om net een stapje harder te lopen. We zetten een aantal tips voor je op een rij, waarmee jij je doelen kunt doen in plaats van die doelen blijft dromen.

Meer zelfvertrouwen krijgen: leer doelen stellen

Meer zelfvertrouwen krijg je door doelen te stellen. En hoe je dat beter kunt doen? Wij zetten 7 tips voor je op een rij. Vanuit onze trainingen en cursussen, net als op basis van de ervaringen van andere deelnemers.

  1. Waar sta je over 1 jaar?

    Dit is een interessante, want het is meteen een advies om deze vraag nog even te laten liggen. Vraag jezelf hardop af waar je over 1 jaar staat. En geef er niet meteen antwoord op, maar laat de vraag nog even bezinken. Op die manier zet je jouw onbewustzijn aan de slag. Ga door met de volgende tips om doelen te leren stellen, zodat je hier ondertussen over na kunt denken. Een belangrijke vraag om meer zelfvertrouwen te krijgen, zonder dat je daar meteen antwoord op hoeft te geven.

  2. Stel maximaal 5 doelen

    Je kunt meer zelfvertrouwen krijgen door de doelen die je stelt daadwerkelijk haalbaar te houden. Daar komen we bij de 4e tip ook nog even op terug. Zorg er in ieder geval voor dat je niet teveel doelen stelt. Na een beetje oefening kun je jongleren met 3 of 4 ballen, maar met 7 of 8 gaat dat je niet lukken. Zo is het ook met doelen stellen. Stel daarom maximaal 5 doelen, om daar daadwerkelijk mee aan de slag te kunnen.

  3. Maak een trap voor een doel

    Een trap met kleine treden, voor ieder doel dat je stelt. Stel een doel en bepaal vervolgens hoe je die in kleine stapjes kunt onderverdelen. Wat is de eerste stap die je zal moeten nemen? Als je meer wilt gaan sporten is het bijvoorbeeld belangrijk om je in te schrijven bij de sportvereniging. Een heel kleine stap, die van groot belang is om de volgende te kunnen zetten. Je kunt immers niet voor de eerste keer gaan trainen, zonder dat je je hebt ingeschreven en je de juiste sportkleding hebt gekocht. Maak een trap voor je doel, met kleinere treden die je stuk voor stuk kunt nemen.

  4. Maak je doelen SMART

    Zorg ervoor dat je jouw doelen SMART maakt. Daarvan worden ze:

    1. Specifiek
    2. Meetbaar
    3. Acceptabel
    4. Realistisch
    5. Tijdgebonden

Dat betekent dat je specifiek kunt aangeven wat je wilt bereiken en je voor jezelf vaststelt hoe je dat kunt meten. En je zorgt voor doelen die relevant zijn en die niet te hoog  gegrepen zijn. Tenslotte creëer je een stok achter de deur, door er een specifieke tijdsperiode aan te verbinden.

  1. Kies concrete doelen

    Zorg ervoor dat de doelen concreet zijn, zodat je weet wat er moet gebeuren. Kies een doel waar je morgen mee kunt beginnen, in plaats van dat je daar nog allerlei anderen dingen voor moet doen. Het is goed om een stip op de horizon te zetten. Maar, die kun je alleen bereiken als je doelen kiest waar je morgen meteen mee aan de slag kunt gaan. En sterker nog, probeer een doel te kiezen waar je vandaag of vanavond al aan kunt werken. Je maakt het op die manier een stuk gemakkelijker om met je doel aan de slag te gaan. En eenmaal aan de slag houd je het gemakkelijker vol, dan dat je het moment om te starten steeds voor je uitschuift.

  2. Overleg je doelen met een ander

    Vind je het lastig om je aan de gestelde doelen te houden. Merk je dat je gemakkelijk terugvalt? Je kunt het jezelf iets gemakkelijker maken door er iemand anders over te vertellen. Zorg ervoor dat je aangeeft wat je doel is, wanneer je daarmee begint en wat je er mee wilt bereiken. Door het de ander te vertellen zorg je ervoor dat die persoon je kan vragen hoe het ervoor staat. Of dat je verantwoording aan de ander moet afleggen als het er toch allemaal niet van komt. Dat is moeilijker naar iemand anders toe dan naar jezelf. Dus zorg ervoor dat je de druk wat verder opbouwt, door ook iemand anders te vertellen wat je van plan bent en hoe je dat wilt gaan bereiken.

  3. Controleer je doelen

    Tenslotte, controleer voor jezelf hoe het gaat met de doelen. En of de doelen haalbaar zijn. Zie je nu al beren op de weg? Zorg er dan voor dat je de doelen aanpast, zodat je er wel mee aan de slag kunt. Het is niet erg om doelen naar beneden bij te stellen, als dat je helpt om er wel mee te beginnen. Dat is nog altijd beter dan een te hoog gegrepen doel, waardoor je helemaal niet in actie komt. Controleer kritisch en houd in gedachten waar je over 1 jaar wilt staan. Heb je na het stellen van de concrete doelen een beeld van waar je uit wilt komen? Dan kun je de eerste tip gebruiken en is de cirkel rond: klaar om te gaan starten.

Van doelen dromen naar dromen doen

Je kunt meer zelfvertrouwen krijgen door doelen te stellen. Doelen waar je vervolgens mee aan de slag gaat en die je daadwerkelijk kunt realiseren. Een fijn idee en gevoel, dat ervoor zorgt dat je daadwerkelijk stappen voorwaarts kunt zetten.

Daar helpen we je graag bij. Door ervoor te zorgen dat je de dromen kunt gaan doen, in plaats van dat je doelen blijft dromen. Zorg ervoor dat je meer zelfvertrouwen krijgt door actief aan de slag te gaan met de doelen die je hebt. En alles dat je wilt bereiken. Meer weten? Neem contact met ons op, we horen graag van je.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Reageer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul je e-mailadres in en ontvang de 35 adviezen over conflicthantering in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.

Vul je e-mailadres in en ontvang 'Ben je lijder of leider' in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.