Je leiderschapsstijl is erg belangrijk, je bent niet zomaar een goede leider!

Je leiderschapsstijl is erg belangrijk

Je bent niet zomaar een goede leider. Binnen bedrijven zie je vaak dat mensen die zich jarenlang in hun vak hebben bekwaamd, uiteindelijk doorgroeien naar een leidinggevende functie. Een grote dosis vakkennis is handig en soms belangrijk, maar niet doorslaggevend. Er zijn ook andere kwaliteiten gewenst voor een goede leiderschapsstijl. Voorkom een klagende medewerker.

Communicatie zonder oordeel

Je communicatie moet bijvoorbeeld goed zijn. Je moet de competenties van je medewerkers kennen en ook hoe die zich tot elkaar binnen het team verhouden. Bovendien heeft het ook met je mindset te maken. Zonder oordeel zijn en kijken naar wat er echt gebeurt in plaats van naar wat je denkt of vermoedt wat er gebeurt.

Zelf heb ik in verschillende teams gewerkt en daar heb ik veel van geleerd. Onder andere dat je je oordeel moet vormen over dat wat er echt gebeurt. Bovendien moet je als manager, als leider, de mensen vertrouwen geven. Praat met elkaar, bespreek met elkaar wat je voelt, hoe je denkt, hoe je werkt. Als er binnen een team onrust is en mensen via een ‘ellebogenpolitiek’ anderen afkraken of zichzelf omhoog proberen te werken, moet je daar oog voor hebben en dat bespreekbaar maken in de groep.

Succesvolle bedrijven blinken uit in leiderschap

De bedrijven die het meest succesvol zijn, blinken uit in leiderschap en in betrokkenheid van de leiders bij hun medewerkers. Het gaat om het goed aansturen van het team en van de medewerkers, om de juiste persoon op de juiste plek te zetten. Je moet je werk leuk vinden om te doen. Dan hou je het het langst vol en heb je succes met je bedrijf.

Een treffende anekdote uit mijn praktijk

Een treffende anekdote over leiderschapsstijl heb ik uit mijn praktijk als coach. Zo gaf ik eens een training aan een team van een groothandel in automaterialen, waar de betreffende leider de groep niet goed leidde. Ik zal chronologisch vertellen hoe we de leider en het team in het juiste spoor kregen.

Onduidelijke leiderschapsstijl

Deze manager had een team van tien mensen en leidde één van de vestigingen van de groothandel. Vol bravoure kwamen de mensen de ruimte binnen om aan onze training mee te doen. Een aantal stoere mannen en een enkele stoere vrouw.

Tijdens het spiegelen met behulp van een paard, kreeg ik de gedragspatronen goed op het netvlies. Toen de vestigingsmanager aan de beurt was om de ring in te stappen, bleek dat hij geen invloed had op het paard. Ze stonden samen in de ring, maar het paard begreep hem niet en volgde hem dus ook niet, maar bleef staan. Het gevolg van een onduidelijke leiderschapsstijl.

Leider met onduidelijke communicatie

Wat bleek: zijn communicatie was onduidelijk, het paard begreep niet wat hij wilde. Enkele medewerkers kregen de tranen in de ogen toen ze dat tafereel zagen. Dat was namelijk precies wat er bij hen op de werkvloer ook dagelijks gebeurde.

Eén van de stoere chauffeurs werd emotioneel en vertelde: “Dit is nou precies hoe je ons leidt. Weet je eigenlijk wel welke koers je met ons bedrijf wilt varen? Wij snappen er niets van”. De directeur vertelde eerlijk: “Ik ben wel wat uitgeblust, ik weet niet of ik hier wel verder mee wil en of ik het nog wel leuk vind”.

leiderschapsstijl
De chauffeur vervolgde: “Ik heb echt hart voor de zaak, maar ik weet nooit wat je wilt. Ik krijg altijd commentaar, krijg nooit een compliment, terwijl ik het graag goed wil doen, ik voel me afval en dat vind ik erg vervelend, ik voel me erg betrokken bij het bedrijf maar ik voel me niet gewaardeerd. Ik weet niet of ik op jou kan bouwen en of ik volgende week nog wel werk heb”. De medewerker voelde zich totaal genegeerd.

Meer openheid tonen, medewerkers bij beleid betrekken

Het werd de directeur duidelijk dat hij meer openheid moest tonen naar de medewerkers. De betrokkenheid richting het bedrijf was groot en zij wilden en konden hem graag helpen bij het beleid. Bijkomend voordeel: hoe hoger de motivatie van medewerkers is om er iets van te maken, des te lager het ziekteverzuim.

Bovendien: tevreden en blije medewerkers zijn ook het visitekaartje van een bedrijf. Dat is essentieel voor de reclame van een bedrijf en voor de klantenbinding. Als klant kom je graag weer terug bij gemotiveerde en klantvriendelijke bedrijven. Het was mooi om te zien dat deze directeur zich nu pas realiseerde hoe betrokken zijn medewerkers waren bij het bedrijf. Voor hem was het ook een verademing te horen dat hij het beleid niet in zijn eentje hoefde te dragen of te bedenken.

Frustratie komt voort uit betrokkenheid

Het is voor mij als coach geweldig om zulke teams te mogen begeleiden en hen inzichten te geven. Na zo’n trainingsdag had iedereen ineens veel meer kennis van elkaars denkwijzen, motivaties en betrokkenheid bij het bedrijf. Achter de grote mate van frustratie die er aanvankelijk heerste, bleek veel meer betrokkenheid te zitten dan aanvankelijk werd gedacht. De frustratie kwam juist voort uit die betrokkenheid, niet uit onverschilligheid. Dat is mooi om te ervaren.

Een goede leider met een juiste leiderschapsstijl weet dat gefrustreerde mensen een functie hebben binnen een bedrijf. Mensen die gefrustreerd zijn willen het vaak beter doen dan er op dat moment mogelijk is. Door wat voor omstandigheden dan ook. Luister naar iedere klagende medewerker zodat je weet wat er stroef loopt en verbeterd zou kunnen worden aan de bedrijfsvoering.

Betrek een klagende medewerker juist bij het beleid

Veel collega’s, chefs en directeuren zien een klagende medewerker niet als een signaal waar je van kunt leren, maar als een lastig iemand die je beter kunt mijden. Terwijl een klagende medewerker juist iemand is die je bij het bedrijf moet betrekken.

Iedereen profiteert van goede communicatie en een heldere leiderschapsstijl

Met een goede leiderschapsstijl kun je ieders kwaliteiten binnen je bedrijf optimaal inzetten. Daar profiteert uiteindelijk iedereen van. De werksfeer verbetert, de klanttevredenheid en de bedrijfsprestaties eveneens. Targets halen wordt ineens leuk en niet meer lastig, moeilijk en irritant. En dat alles dankzij goede communicatie en goed leiderschap.

Wil jij meer leren over leiderschap? Download dan nu mijn Gratis tips voor krachtig leiderschap.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Reageer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul je e-mailadres in en ontvang de 35 adviezen over conflicthantering in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.

Vul je e-mailadres in en ontvang 'Ben je lijder of leider' in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.