Een conflict op de werkvloer is goed: mits je er goed mee omgaat

Een conflict op de werkvloer is goed: mits je er goed mee omgaat

Waar gewerkt wordt vallen spaanders en waar mensen samenwerken ontstaan conflicten. Als kleine onenigheden of pittige discussies, soms komt de situatie vanuit het schijnbare niets op scherp te staan. De emoties nemen de overhand en de discussie laait op, waardoor er een conflict kan ontstaan dat zelfs vervelend kan escaleren.

Conflicten in organisaties volledig voorkomen is haast ondoenlijk en bovendien niet wenselijk. Die conflicten leiden immers niet zelden tot het uitspreken van belangrijke frustraties bij beide (of meerdere) partijen. Toch is het verstandig om hier goed mee om te leren gaan. Een cursus conflicthantering kan helpen het conflict tijdig te herkennen en daar op de juiste manier op te reageren. Dit voorkomt dat een conflict escaleert, waardoor het van toegevoegde waarde kan zijn door frustraties naar het oppervlak te brengen.

Tip: dat er conflicten zijn op de werkvloer is niet per se een slechte zaak. Een slechte reactie daarop, dat is waar het in veel organisaties misgaat.

Om meer inzicht te krijgen in conflicten en die goed te hanteren is het verstandig om kritisch te kijken naar hoe een conflict eigenlijk ontstaat. Wat er gaande is en hoe het mogelijk is om daar zo goed mogelijk op te reageren. En hoe krijg je dat goed voor elkaar? We verklappen alvast dat de cursus NLP conflicthantering dan een goede keuze vormt.

Hoe ontstaat een conflict?

Eerst terug naar de basis, want hoe ontstaat een conflict eigenlijk? Uiteraard bestaan er talloze soorten conflicten en minstens zoveel verschillende oorzaken. Het is wat dat betreft niet altijd mogelijk om heel specifiek aan te wijzen waar het aan lag, laat staan wie er schuld aan had. In plaats daarvan is er normaal gesproken sprake van een vervelende samenloop van omstandigheden. Die zorgt ervoor dat er een conflict kan ontstaan door een situatie die begint te broeien. Of vanwege een eenmalige uitspatting die bij een ander tot een heftige reactie leidt. Als een vulkaan die al tijden borrelt en ineens uitbarst of uit het schijnbare niets vanwege een kort lontje bij een van de partijen.

De oorzaken van een conflict hebben echter wel een paar gemene delers. Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat (minstens) één van de betrokkenen moeite heeft om nee te zetten. Zodra iemand anders vraagt om een bepaalde taak uit te voeren of assistentie te verlenen wordt daar ‘ja’ op gezegd, terwijl diegene het eigenlijk niet wil. Dat lijkt onschuldig, maar betekent een voedingsbodem voor een potentieel conflict. Het is bij de juiste conflicthantering van belang om er daarom rekening mee te houden dat het zaadje voor het conflict al lang geleden kan zijn geplant, terwijl dit pas veel later tot uiting komt.

Daarnaast bestaan er nog twee andere bekende oorzaken voor conflicten, ook al kunnen die op verschillende manieren plaatsvinden. Het gaat dan om situaties waarin mensen:

  • Over zich heen laten lopen

    Iemand kan in eerste instantie over zich heen laten lopen, om daarna boosheid te ontwikkelen over de eigen reactie op de situatie. Die boosheid is een voedingsbodem voor een conflict, terwijl dat totdat het moment van ontstaan voor de ander onzichtbaar blijft.

  • Conflicten proberen te vermijden

    Juist de mensen die conflicten vermijden door niet teveel voor zichzelf op te komen hebben de neiging om later ineens met een uitbarsting te komen. Er is sprake van sluimerende ergernis, waar in de conflicthantering voldoende aandacht voor dient te zijn.

NLP cursus om patronen te doorbreken

Er bestaan verschillende mogelijkheden om met deze situaties om te gaan. Heel specifiek gericht op de conflicthantering of om juist te voorkomen dat deze situaties teveel ontstaan. In dat geval is het niet per se nodig om je te richten op het hanteren van het conflict zelf, maar kun je al eerder in het proces proberen in te grijpen. In dat geval is een NLP cursus bijvoorbeeld goed geschikt.

Zo’n cursus kan ervoor zorgen dat de verschillende betrokkenen duidelijker gaan communiceren over wat ze belangrijk vinden en waar ze voor staan. Zij leren dan aan te geven dat ze iets wel of niet willen doen. Dat lijkt gemakkelijker dan het is, want ‘nee’ zeggen is iets dat veel mensen niet goed kunnen. Door dit wel te doen verdwijnt er een belangrijke voedingsbodem voor conflicten, waardoor de conflicthantering vervolgens een stuk gemakkelijker wordt.

En ook voor de tweede andere bekende oorzaken voor conflicten biedt een NLP cursus uitkomst. Mensen laten minder over zich heenlopen wanneer ze meer zelfvertrouwen hebben en durven voor zichzelf op te komen. Niet om bewust een conflict uit te lokken, maar wel om te voorkomen dat ze later alsnog tot uitbarsting komen. Door al aan de voorkant aan de communicatie te werken is het dus mogelijk om de conflicthantering achteraf een stukje gemakkelijker te maken.

Cursus NLP conflicthantering

Bij InnerQi hebben we daarvoor de cursus NLP conflicthantering ontwikkeld. Tijdens die cursus zorgen we ervoor dat deelnemers zich beter bewust worden van de manier waarop ze handelen en communiceren. Ze worden zich bewust van de keuzes die ze maken en de manier waarop ze overkomen op anderen. Het gaat dan niet om de schuldvraag met betrekking tot een conflict, maar wel om de objectieve beoordeling van wat er precies gebeurt. De NLP cursus conflicthantering kan op die manier helpen om vervelende conflicten in het vervolg grotendeels te voorkomen.

Tip: het is niet het doel van de cursus NLP conflicthantering om alle conflicten te voorkomen. Het is wel belangrijk om die niet te laten escaleren.

Met de betere kennis van NLP en conflicthantering kunnen betrokkenen beter inschatten wat er aan de hand is en waar er risico ontstaat op een conflict dat kan escaleren. Je leert dat voorkomen, om er met een conflict voor te zorgen dat dit juist van toegevoegde waarde is voor de onderlinge samenwerking.

Vragen over de cursus of benieuwd naar onze andere trainingen op het gebied van NLP, conflicthantering en meer? Neem contact met ons op, dan vertellen we je er graag meer over.

Deel dit artikel

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Gedrag spiegelen, Rapport, Optimaal contact, NLP, InnerQi, dezelfde houding

Gedrag Spiegelen: Leer de Kunst van Imitatie voor Betere Relaties

Gedrag spiegelen kan een krachtige techniek zijn om betere interacties met anderen te creëren. Of je nu wilt communiceren met collega’s, klanten of vrienden, het vermogen om gedrag na te bootsen kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen en het versterken van relaties. Door iemands lichaamstaal, intonatie en zelfs woordkeuze subtiel te imiteren, kunnen we

Lees verder »

De cirkel van invloed: Hoe je effectiever kunt leven en werken

De Cirkel van Invloed: Hoe Je Effectiever Kunt Leven en Werken De gedachte dat we overal controle over moeten hebben en alles goed moeten doen geeft ons constant een bepaalde druk en is het gemakkelijk om je verloren te voelen. We worden geconfronteerd met talloze problemen en uitdagingen, zowel persoonlijk als professioneel. Dit kan leiden

Lees verder »
coach, contact maken, NLP practitioner, verbindend communiceren, gesprek voeren, InnerQi, nlp opleiding

Verbindend communiceren: van transactioneel naar transformationeel

Communicatie speelt een cruciale rol in elke vorm van leiderschap. Het is de sleutel tot het opbouwen van sterke relaties, het stimuleren van betrokkenheid en het bevorderen van een positieve werkomgeving. In deze moderne tijd, waarin organisaties steeds meer waarde hechten aan empowerment en groei van hun medewerkers, is het belangrijk om te evolueren van

Lees verder »

Reageer

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven

Schrijf je in voor de mailinglijst en ontvang het gratis e-book