Coachend Leiderschap toepassen in jouw team? Benieuwd wat deze handvatten zijn en wil jij ook net zo transformeren als in het voorgaande verhaal?
Lees dan snel verder!
De tips voor coachend leiderschap:
1. Durf het anders te doen.
We hebben ons door onze omgeving zo laten beïnvloeden dat we denken dat we zijn zoals we zijn. Hierdoor ben je in een keurslijf terecht gekomen, jouw keurslijf van doen. Je denkt dat je bent zoals je bent. Maar als ik je zeg dat je het totaal anders kunt doen, zal je me niet geloven. Echter weet ik uit eigen ervaring dat – en diverse cursisten van mij hebben dat beaamd – als je iets veranderd aan de manier waarop je het altijd deed, dat je dan een ander resultaat krijgt in vergelijking met dat wat je altijd kreeg.
Tijd en energie
Het succes bij vele mensen zit in het feit dat ze het net anders doen dan hoe ze het voorheen deden. En ja, je moet er tijd en energie in steken om te onderzoeken wat voor jou werkt. Wat voor de ene persoon wel werkt, werkt voor de ander weer niet. Als jij dezelfde persoon blijft met hetzelfde gedrag, dan zullen anderen hun gedrag ook niet veranderen.
Als jij wel iets aan jezelf of je gedrag en houding verandert, zal je merken dat het ook invloed heeft op je omgeving. In welke mate dat zal zijn hangt af van jou, maar ook van de mensen in jouw omgeving.
2. Vertrouw op de kwaliteiten van je medewerker(s)
Ieder mens is geboren met kwaliteiten, zijn eigen uniekheid. Als die kwaliteiten optimaal worden benut, dan lijkt alles als vanzelf te gaan, moeiteloos. In het Engels zeggen ze wel eens ‘go with the flow’. Als hij of zij zijn of haar talenten kent en deze inzet op de manier die goed is voor de persoon zelf en wordt gestimuleerd om deze talenten zo goed mogelijk te benutten, zal het ook de zaak goed doen. Durf daarom te vertrouwen en maak het ook duidelijk aan die medewerker(s) dat je vertrouwen in hem, haar of hen hebt.
3. Durf medewerkers fouten te laten maken
Ons brein zit ons hierbij vaak in de weg. Volgens het Taoïstische principe mogen we handelen naar de natuurwetten. Zoals ‘Go with the flow’ letterlijk het principe van de natuur is. De natuur spant zich niet in, daar gebeurt gewoon wat er gebeurt. Het water stroomt bij de berg naar beneden richting de zee. Het water zal geen moeite doen om bergopwaarts te gaan.
Woe Wei
In de Tao noemen ze dit Woe Wei, het principe van minimale inspanning. Ons brein vertelt ons vaak anders en zegt ons dat dingen verkeerd kunnen gaan, waardoor we onszelf en de ander beperken.
Mijn leraar zei altijd: “Ferdinand, maak veel fouten, dan weet je wat je een volgende keer niet moet doen. Laat mensen ontdekken waar hun kwaliteiten liggen. Doordat ze fouten maken, weten ze uiteindelijk ook beter wat bij hun past.”
4. Stel de juiste vragen
Vragen stellen creëert activiteit in het brein van de ander. Mensen gaan dan nadenken over wat ze zelf anders zouden kunnen doen. Mensen die dan blokkeren, zijn in het verleden vaak afgestraft voor hun ideeën en neergezet als stom en dom. Daardoor wordt men vaak passief en vertrouwt dan maar op de ander zijn kennis.
Leiderschap houdt in dat je je medewerker de kans geeft zelf te ontdekken, zelf na te denken en bovendien zelfsturing te creëren in ieder proces. Geef ze de mogelijkheid om na te denken. Stel ze daarom goede open vragen en vermijd in ieder geval de “waarom” vraag, waar deze vraag vaak leidt tot verdediging. De ‘hoe’ en ‘wat’ vragen zullen je inzicht geven in hun denkprocessen. Ze zullen daardoor weer beter naar jou gaan luisteren.
5. Vertrouw je medewerkers
Wellicht naïef van me, maar vertrouw je medewerker in wat hij of zij doet. Als medewerkers binnen de afgesproken kaders hun werk goed doen en daardoor nog meer expertise opbouwen zal dat hun zelfvertrouwen een boost geven. Dit leidt tot een goede sfeer op de werkvloer en, niet geheel onbelangrijk, hoogstwaarschijnlijk ook tot goede werkprestaties en goede bedrijfsresultaten. Zelfvertrouwen leidt namelijk tot zelfrespect, waardering voor zichzelf en waardering vanuit hun omgeving, wat weer leidt tot krachtige en gemotiveerde mensen.
Nog meer tips voor coachend leiderschap toepassen vind je hieronder:
6. Stimuleer medewerkers om door te gaan
Soms lopen ze vast of weten ze niet waarvoor ze het ook alweer doen. Veel mensen stoppen na enkele mislukkingen en zeggen dan dat ze het niet kunnen. Oefening baart kunst, zegt men ook wel eens. Durf mensen te stimuleren om toch door te gaan. Grootheden zijn grootheden geworden doordat ze bleven doorgaan, daar waar anderen ophielden. Iedere mislukking brengt je dichter bij het succes.
7. Laat mensen zelf tot inzichten komen
Zorg ervoor dat jij het niet voor hen gaat oplossen. Dan is het jouw oplossing en hebben ze er zelf weinig van geleerd. Ze weten dan slechts het trucje wat voor jou werkt, maar niet hetgeen dat voor henzelf werkt. Laat ze nadenken, experimenteren, creëren en volgens hen de ideale oplossing bedenken. Je creëert er excellente en betrokken medewerkers mee.
8. Inspireer en enthousiasmeer
Wellicht heb je wel eens van Stephen Covey gehoord? Zo niet, hij is de schrijver van de 7 eigenschappen van effectief leiderschap. Daarna schreef hij een boek over de 8e eigenschap, getiteld “Van Effectiviteit naar Inspiratie”. De achtste eigenschap gaat over het ontdekken van je eigen innerlijke stem, daarnaar leren te luisteren en de ander helpen dit ook te doen. Oftewel een rolmodel te zijn voor de ander, dat zal hem of haar helpen diens innerlijke stem te vinden en vanuit hier ook te werken. Dit enthousiasme zal mensen bovendien helpen om gemotiveerd te zijn en te blijven.
9. Geef complimenten
Complimenten krijgen is voor veel mensen belangrijk omdat velen nog weinig tot geen zelfkennis en zelfwaardering hebben. Onzekerheid speelt hen parten. De onzekerheid van niet weten en niet kunnen. Onze cultuur is hierop gebaseerd; veel leren maar meer afleren. Fouten zijn slecht en dus worden we in een keurslijf geduwd hoe alles moet en dat is wat we leren.
Denkvermogen benutten
Een zelfdenkend mens wordt over het algemeen niet altijd gewaardeerd. Toch kan het je als organisatie helpen verder te komen om zelfdenkende mensen in je organisatie te hebben. Twee mensen weten meer dan één tenslotte. Alles wat we hier op aarde hebben qua bezit is bedacht in een hoofd. Van tafel en stoel tot en met de meest complexe fabrieken aan toe. Dus stimuleer mensen hun denkvermogen in te zetten en dan kunnen er mooie dingen ontstaan. Dit kan met name door mensen regelmatig te complimenteren, dat stimuleert.
Ken je mijn e boek al? https://innerqi.nl/7-tips-voor-krachtig-leiderschap Ook hier tips voor coachend leiderschap toepassen.
10. Stap zelf in de verandering
Alles begint bij jezelf. Als je zelf in oude patronen blijft hangen, zal er in je omgeving ook niets veranderen. Verwacht niet dat een ander verandert, maar verander zelf. Door jouw verandering zal de ander daar ook weer (anders) op reageren, wat uiteindelijk een resultaat oplevert dat je wellicht of waarschijnlijk niet had verwacht. Wees daarom een voorbeeld, maar denk daarbij ook wat jezelf graag zou willen. Welke verandering zou je voor jezelf wensen? Durf jij erin te stappen? Als je dat doet, zal je zien wat het resultaat is.
Welke verandering pas jij toe?
Wil je nu zelf coachend leiderschap toepassen?
Hebben wij jou nu ook geïnspireerd, gemotiveerd en goede tools aangereikt waar je mee aan de slag kunt in jouw bedrijf of in jouw leven?
Laat je het ons weten welke verandering jij hebt aangebracht? En wat daarvan het resultaat is? Of heb jij jezelf een tijd geleden jezelf opnieuw uitgevonden en veranderd? Vertel het ons! We horen en lezen het graag en geven je graag feedback. Veel succes!
Coachend leiderschap toepassen in de praktijk
Ben jij geïnteresseerd geraakt en wil je persoonlijke begeleiding op het gebied van deze tips voor coachend Leiderschap toepassen? Sluit je dan aan bij een van mijn cursussen. Je vindt ze hier.
2 gedachten over “Wil jij direct coachend leiderschap toepassen? 10 tips”
Ik zou ook graag meer willen leren over coachend leiderschap. Daarnaast ben ik mij ook aan het verdiepen welke rol ik kan innemen binnen mijn eigen bedrijf. Ik heb het altijd leuk gevonden om met mensen te werken en deze te begeleiden bij het maken van de juiste keuzes.
Dat kan Marie,
Je kunt me bereiken via, mail, telefoon. Zullen we een afspraak maken? Dan help ik je graag verder.