Weerstand in de organisatie InnerQi

Weerstand in de organisatie

Weerstand in de organisatie

Zelf heb ik regelmatig last van weerstand. Weerstand om dingen te moeten doen, die voor mij op dat moment als vervelend lijken. Opruimen, klanten bellen, boekhouding doen, ga zo maar door. Het lijkt alsof al die vervelende dingen mijn leven bepalen. Waar zijn de leuke activiteiten waar ik naar toe kan vluchten? Lekker buiten lummelen of heerlijk met de paarden werken? Ik hoef me dan niets van anderen aan te trekken en kan doen wat ik denk dat goed is voor mij of mijn bedrijf.

Maar is dat echt waar?

Is het echt goed dat ik me alleen op de leuke dingen van mijn werk stort? En waarom vind ik dat dan leuk en dat andere werk niet? Boekhouden kan toch ook leuk zijn? En klanten bellen? Iedere keer als je een nee krijgt kom je toch dichter bij de ja, zeggen ze toch in verkooptrainingen? Nou hoe werkt dat dan bij mij? Ben ik er soms niet goed in? Of geloof ik nog niet voldoende in mezelf? Allemaal vragen die ik mezelf dan stel.

Hoe zit dat bij het personeel?

Komt u deze weerstand ook bij uw personeel tegen? Doen ze niet wat ze moeten doen? Draaien ze om de hete brij heen? Vaak willen mensen in hun comfort zone blijven. Doen waar ze zich lekker bij voelen. Blijkbaar hebben mensen een grote hang naar veiligheid en naar zekerheid. Ze houden  niet van veranderingen of van lastige dingen. Dan moeten ze nadenken en uit hun comfort zone komen.

Zelf heb ik de ervaring dat ik mezelf mag overtuigen, dat ik het kan en dat het zelfs leuk is. Ik luister bij mezelf altijd naar wat er achter zit. Wat zit er achter de onzekerheid of achter dat ik het vervelend vind? En iedere keer kom ik er achter, dat er inderdaad iets zit. Bijvoorbeeld, de afwijzing dat een klant niet met me in zee wil gaan, of het bedrag aan omzetbelasting dat ik dan weer van mijn rekening zie verdwijnen.

Allemaal belachelijke gedachten, maar als ik er geen aandacht aan besteed, blijf ik in de weerstand. Zodra ik er bij mezelf aandacht aan heb gegeven, kan ik het loslaten en met vlijt mijn boekhouding in een paar uurtjes afronden en die klant bellen is toch leuk. Want ze willen eigenlijk altijd wel zaken met me doen.

Tsja en zo kom ik er weer achter, dat aandacht in welke vorm dan ook, belangrijk is om voortvarend aan de slag te gaan. Dit geldt natuurlijk ook voor uw werknemer. Vraag eens wat er achter de weerstand zit? Waarschijnlijk krijgt u prachtige nieuwe inzichten om met hun weerstand om te gaan of inzichten om uw plan om te bouwen naar een nog succesvollere aanpak.

Ik wens u veel weerstand toe.

 

P.S.  Mocht u hulp nodig hebben, dan mag u aan me denken !



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.