Is het tactisch om je medewerkers als kleuters te behandelen? - InnerQi NLP opleidingen en trainingen voor persoonlijke en zakelijke groei.

Is het tactisch om je medewerkers als kleuters te behandelen?

Lees hier ‘Hoe’ je de ‘Waarom vraag’ beter kunt vermijden

Is het tactisch om je medewerkers als kleuters te behandelen? Nee, natuurlijk niet. Maar waarschijnlijk doe je het wel als de communicatie met je team en de aansturing van je team moeilijk en problematisch is. Vooral als je zelf niet alle tools hebt om je werknemers aan te spreken.

Marco was zo’n manager, jong, ambitieus en dynamisch, werkzaam in een zorginstelling en werkelijk het onderste uit de kan zou willen halen om het beste uit zijn team te halen. Daarentegen had zijn team het razend druk met de dagelijkse patiëntenstroom. Om stipt 08.00 uur zijn de eerste patiënten aanwezig, rustig opstarten zit er dus helaas niet in.

Zoals iedere patiënt, wil men zo snel mogelijk geholpen worden in het ziekenhuis. En waar hard gewerkt wordt vallen nu eenmaal spaanders. Dus ook in het team van Marco die sinds een klein jaartje de nieuwe leidinggevende was.

Marco stond te trappelen, had hoge verwachtingen van zijn nieuwe functie. Hij had deze job overgenomen van een oudere en helaas wat halsstarrige vrouwelijke collega, die er uiteindelijk helemaal genoeg van had. Zij zat het personeel regelmatig boven op de huid zodra het niet naar haar zin ging. Je begrijpt het al, daardoor was er in het team veel onderlinge spanning ontstaan. Wat ten slotte weer tot een hoog ziekteverzuim leidde.

Een vicieuze cirkel, want hierdoor ontstond er een nog grotere druk op alle partijen.


Marco zag er juist wel de uitdaging in, dat appeltje wilde hij wel gaan schillen. Maar ja, af en toe halen ze wel het bloed onder je nagels vandaan. Collega’s blijven natuurlijk zeuren over dat ándere collega’s te laat komen en dan moet Marco maar optreden, want hij is toch uiteindelijk dé baas?


 

En Marco dacht vol ergernis “What the F**k, ik heb het al zo vaak gezegd dat ze op tijd moeten komen! Wat kan ik dan nog verder doen. Ontslaan? We hebben al een personeelstekort. Geen optie dus. Ze dreigen met een beoordelingsgesprek? Zal ook niet werken. Strenger zijn en nog meer uitgemaakt worden voor kleuterjuf? Help! Mijn bloed gaat zo langzamerhand koken. Werkt ook niet, maar wat dan wel?”

 

“Ferdinand, weet jij raad?”

“Marco, vertel eens, hoe spreek jij zo’n medewerker aan?”  “Nou simpel toch? Ik spreek Suzan aan over dat ze tenminste tien minuten, voordat de eerste patiënt wordt opgeroepen, op de afdeling moet zijn. Je kent het wel Ferdinand, ze moeten zich eerst nog verkleden, uniform aan doen, naar het toilet en nog een bakje koffie pakken. Zodoende ben je eigenlijk al een kwartier verder voordat ze aan de slag zijn. En hoeveel tijd hebben ze voor een patiënt? Vijf minuten volgens het protocol. Ja en dan heeft ze ook nog eens drie minuten langer werk dan de andere werknemers die hetzelfde werk doen. Oftewel acht minuten voor een enkele patiënt. Terwijl er iedere vijf minuten eentje bijkomt in de wachtkamer. Vandaar dat het steeds voller wordt in de wachtkamer, waardoor de werkdruk op andere collega’s toeneemt.” beëindigde Marco zuchtend zijn betoog.

 

Wederom de alom gevreesde vicieuze cirkel.

 

Rollenspellen, daar hebben veel mensen een hekel aan.

“Oké Marco, laten we oefenen. Ik ben Suzan en jij moet me aanspreken op mijn te laat komen gedrag”. Euh nou dat is echt lastig… Niettemin werkt een rollenspel gewoon f**king goed, want je brein is al voorbereid op hoe je iets gaat zeggen. Dus Marco en Ferdinand gaan aan de slag, ze gaan oefenen. Deze opgave viel Marco flink tegen, want het kwam niet veel verder dan…. “Je bent te laat en je hoort hier op tijd te zijn, punt uit.” Logisch zul je momenteel denken, want zo zou ik ook reageren.


“Maar Marco is dit de beste manier van diplomatiek communiceren? We gaan als mens namelijk snel in de verdediging en bedenken allerlei smoesjes.”


Wellicht deed jij dit vroeger ook wel op school toen je een keer te laat kwam. Als dit een patroon van iemand wordt, dan wordt het ook een patroon om smoesjes te bedenken. En ja daar schiet je dus niets mee op.

 

Tijdens de NLP Practitioner leer je allerlei vraag- en gesprekstechnieken.

Je leert dat je de ander in zijn waarde laat, maar toch na laat denken over zijn of haar gedrag. Een eenvoudig voorbeeld: vermijd de waarom vraag in dit geval en stel de hoe vraag.

Dus in plaats van:

  • Waarom ben je te laat?” -> levert weerstand op. Mensen hebben direct het gevoel dat ze tot de orde worden geroepen en schieten dan direct in hun verdedigingsmechanisme.
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat je morgen en overmorgen wel op tijd komt?” -> een actieve zin en je spreekt hen aan op hun vermogen om op tijd te komen.

De ander gaat niet in de verdediging maar gaat juist naar het creatieve brein in ons om een oplossing te bedenken.

 

“ Wow, hier ga ik morgen direct mee aan de slag.” zei Marco opgelucht, blij met een nieuw vizier op de communicatieproblemen die hij dagelijks met zijn team ondervond.

 

Wil jij jezelf, net als Marco, meer gesprek- en taaltechnieken aanleren, die jou helpen om je medewerkers en collega’s op een goede manier aan te spreken? Durf jij authentiek en sterk vorm te geven aan hoe je leiding geeft? Volg dan de NLP Practitioner opleiding en wordt leider over het gesprek en wordt gezien als een goede gesprekspartner. En weet je wat leuk is? Jij krijgt meer zelfvertrouwen, er gaat een nieuwe wereld open zodra je NLP vaardigheden eigen maakt en in de praktijk toe kunt passen. Net zoals bij Marco en vele anderen die hem zijn voorgegaan.

 

Maak nu een vrijblijvende afspraak met mij

 

 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Gerelateerde blogs

Reageer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul je e-mailadres in en ontvang de 35 adviezen over conflicthantering in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.

Vul je e-mailadres in en ontvang 'Ben je lijder of leider' in je mailbox!

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.

Lees hier onze privacy-verklaring.